SuperScript (25): Ine Geldermans

door Frank Joosten
46 views
Op welke grenzen botsen vrouwelijke programmatoren in de muziekindustrie? Die vraag beantwoorde Ine Geldermans in haar PXL-Music-afstudeerscriptie. Ze won er de VI.BE Scriptieprijs 2024 mee. Afbeelding: Levi Damasceno via Pexels (rechtenvrij)

In de reeks SuperScript belichten we knappe bachelorproeven van onze PXL-‘junior-collega’s’. Deel 25: Ine Geldermans, afgestudeerd als Bachelor in de Pop en Rock (afstudeerrichting Muziekmanagement). Zij onderzocht de obstakels die vrouwelijke programmatoren tegenkomen in de Vlaamse en Brusselse muziekindustrie. Komen er stilaan barstjes in het spreekwoordelijke ‘glazen plafond’?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SuperScript-25-Ine-Geldermans.png
Ine Geldermans, PXL-alumna en VI.BE-laureate.

Genderongelijkheid in de muziekindustrie: dat is het hoofdthema in de bachelorproef van Ine Geldermans. Daarin onderzoekt ze hoe sociale en symbolische grenzen de deelname van vrouwen in de muziekindustrie beperken, en peilt ze naar de ervaringen en bevindingen van vrouwelijke professionals in de muziekindustrie.

Uit het onderzoek blijkt dat genderstereotypen, een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen, en ondoorzichtige selectieprocessen belangrijke belemmeringen vormen voor vrouwen in de muzieksector. Willen we daar iets aan veranderen, dan is er niet alleen meer bewustwording nodig, maar zullen er ook structurele veranderingen nodig zijn in de industrie, om een gelijk speelveld te creëren.

Denk daarbij onder andere aan het bevorderen van diversiteitsinitiatieven, het herzien van selectiecriteria en het stimuleren van een inclusievere cultuur binnen de muziekindustrie. Conclusie: genderongelijkheid in de muzieksector aanpakken heeft alleen kans op slagen als er gezamenlijke inspanningen geleverd worden. Alleen zo kan op termijn een meer inclusieve en diverse muziekindustrie ontstaan.

De scriptie van Ine Geldermans werd bekroond met de VI.BE Scriptieprijs 2024. Jurylid Ayco Duyster in het juryrapport:

De scriptie van Ine is een confronterend en tastbaar bewijs van het glazen plafond waar vrouwelijke programmatoren tegenaan lopen. Ze toont bovendien aan dat de oplossing niet alleen bij de vrouwen zelf ligt, maar bij een systematische aanpak in handen van de brede livesector, van boekers tot managers.


Ine Geldermans (2024). Barstjes in het glazen plafond. De beleving van vrouwelijke programmatoren in Vlaamse en Brusselse muziekvenues. Hasselt: PXL, bachelorproef Pop en Rock, afstudeerrichting Muziekmanagement. Promotor: Conrad Hayen.

Meer info? inegeldermans@gmail.com

Aanbevolen berichten