Van Limburgse kleuterklas tot Europees netwerk

Ter gelegenheid van de jaarlijkse #ErasmusDays, die van 13 tot 18 oktober wereldwijd plaatsvinden, zet Hogeschool PXL graag de internationale dimensie van haar onderzoek in de schijnwerpers. Op het Spotlight-event op de campus belicht de hogeschool hoe lokaal onderzoek kan uitgroeien tot internationale samenwerkingen met een tastbare maatschappelijke impact.
“Veel mensen kennen Erasmus+ vooral van studentenuitwisselingen”, legt Michiel Stoffels, adviseur onderzoek bij PXL-Research uit. “Maar het Europese programma stimuleert daarnaast ook de strategische samenwerking tussen organisaties en instellingen om de innovatiecapaciteit van Europa te versterken. De #ErasmusDays zijn een uitgelezen kans om de kracht van internationalisering in de kijker te zetten.”
Dit wordt beaamd door EU Research Affairs Manager, Bruno Van Koeckhoven, die de laatste jaren internationaal onderzoek aan de PXL aanzwengelt: “Vanuit PXL zagen we de voorbije jaren heel wat onderzoeksprojecten evolueren naar samenwerkingen met partners uit verschillende Europese landen. De afgelopen 10 jaren werkte Hogeschool PXL in Erasmus-KA2-projecten al met meer dan 22 EU-landen samen. Maar de samenwerking nam ook soms transcontinentale vormen aan, zoals met Canada en Australië. Zo verspreiden projectresultaten zich op Europese schaal en daarbuiten. Bovendien versterkt Internationale samenwerking ook de kwaliteit van het onderzoek.”
Wie impact wil maken met onderzoek, moet over grenzen heen durven denken
Van kleuterklas naar expertisecentrum
Het allereerste Erasmus+-project van de hogeschool was het Tablio-project, dat in 2016 werd opgezet. Het onderzoek naar het gebruik van tablets in het kleuteronderwijs begon als een lokaal project én werd via een Erasmus+-project internationaal uitgetest, geëvalueerd en verrijkt. Met dat project werden zaadjes geplant voor het ontstaan van het PXL Centrum Digitaal Leren. Met Erasmus+ creëerden we een impact die veel verder reikt dan de Limburgse kleuterklassen.
Versneld Sustainable Development Goals van de VN naar de bouwprofessionals van de toekomst brengen
Naast Tablio zet PXL ook andere projecten in de kijker tijdens de #ErasmusDays. Binnen Sustainabuild, bijvoorbeeld, bundelde PXL de krachten met partners uit Denemarken, Finland en Spanje rond duurzaam bouwen geënt op de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN. Dat leidde niet alleen tot een internationale studentencursus en een handboek voor de bouwsector, maar ook tot nieuwe, Europese projectvoorstellen en -financiering rond circulair bouwen.
Internationalisering in het DNA van PXL
Zo’n 14 Erasmus KA2-projecten (zie ook kaderstuk) in uiteenlopende sectoren, meer dan 93 betrokken internationale partners en dat uit niet minder dan 24 landen: de internationale blik is duidelijk verankerd in de werking van de hogeschool. “Voor hogescholen is internationalisering een hefboom om nog meer impact te kunnen maken”, benadrukt directeur onderzoek Wouter Hustinx. “Internationalisering biedt innovatiekansen, zorgt voor kritische massa en helpt ons als Vlaanderen om onze pionierspositie te bestendigen. Internationale partners kijken met een frisse blik naar je onderzoek, stellen nieuwe vragen en dagen je uit om verder te denken. Dat maakt onderzoek sterker en relevanter voor de samenleving. En dat zijn geen holle woorden. Zo stond ik zelf als onderzoeker mee aan het Tablio-project. Ik weet dus als geen ander wat dit kan betekenen voor een onderzoeksproject.”
Koen Goffings, een van de drijvende krachten achter Pulpit, kan dat alleen maar beamen: “Pulpit focust op gezondheidszorg en heeft als doel om patiënten actief te betrekken bij opleidingen. Dat moet leiden tot beter opgeleide zorgprofessionals en uiteindelijk ook meer gepersonaliseerde zorg. Binnen het project werken we samen met partners uit Nederland, Canada, Slovenië en Portugal. Ook dat is de kracht van een netwerk: doorheen de jaren ken je elkaars expertises en vind je elkaar binnen een gedragen missie. Iedereen vormt bij zo’n project een stukje van de puzzel en haakt in op elkaars knowhow. Zo maak je elkaar sterker.”
Vanzelfsprekend
“We zien het als onze opdracht om een dynamiek te creëren waarin internationale samenwerking vanzelfsprekend wordt. We stimuleren onderzoekers, lectoren en studenten om buiten hun comfortzone te treden”, sluit PXL-directeur Ben Lambrechts af. “Door hen te verbinden met Europese netwerken vergroten we niet alleen hun expertise, maar ook de maatschappelijke impact van hun werk. Dat is waar PXL voor staat: inspireren, innoveren en internationaal verbinden.”
Overzicht Erasmus+-projecten met PXL:
Tablio – Het realiseren van binnenklasdifferentiatie en inclusie met tablets | https://tablio.eu/nl/about | Onderwijs |
DEIMP – Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies | https://www.inholland.nl/onderzoek/onderzoeksprojecten/deimp/ | Onderwijs |
FUTE – Future Teaching | https://fute.southdenmark.eu | Onderwijs |
Articulan – Art, Time, culture and Language | https://www.articulan.eu/ | Onderwijs |
SHOUT4HE – Sharing Open education Practices Using Technology for Higher Education | https://www.shout4he.eu/ | Onderwijs |
EMPOWER2LEARN | https://empower2learn.online/ | Onderwijs |
SEPA360º – Supporting Educator’s Pedagogical Application of 360 video | https://www.sepa360.eu/ | Onderwijs |
STROOM4EU – Combining Music and STEM education: expanding the STROOM Framework in Belgium and Italy | https://stroom.pxlmusic.be/stroom4eu/ | Muziek |
Sustainabuild | https://sustainabuild-project.eu/ | Bouw |
Pulpit – Public and Patient Involvement in Interprofessional Education of Undergraduate Healthcare Students | https://pulpit.pt/ | Zorg |
Inspire – Innovative Support for Promoting Refugee Entrepreneurship in Tourism | https://www.inspireproject.eu/ | Ondernemerschap |
Diverse – European University Alliance (Seal of Excellence) | https://diverse-university.eu | Onderwijs |
SEE- Tools for Social Entrepreneurship Education | https://www.marnixacademie.nl/onderzoek/tools-voor-onderwijs-sociaal-ondernemerschap-1 | Ondernemerschap |
PROVEST- Professionalisation of Teachers and Mentors in Vocational Education to Realise Powerful Transformative Learning Environments for a Sustainable Transition | https://provest-cove.eu/ | Onderwijs |
Contact:
Michiel Stoffels, adviseur onderzoek PXL-Research, michiel.stoffels@pxl.be
Bruno Van Koeckhoven, EU Research Affairs Manager, bruno.vankoeckhoven@pxl.be