De tijd dat Vlaanderen bekend stond om zijn uitstekende leesvaardigheid en leesplezier bij jongeren lijkt ver achter ons te liggen. Daarom moeten we als maatschappij samenwerken om lezen weer centraal te stellen.
Om effectief te kunnen werken aan leesvaardigheid en leesplezier, is het essentieel dat alle betrokken volwassenen – zoals ouders, leerkrachten en bibliotheekmedewerkers – voldoende kennis en enthousiasme hebben op het vlak van lezen. Zij spelen een cruciale rol als helpende volwassenen om jonge lezers te begeleiden en te inspireren tijdens het selecteren van de juiste boeken.
De overheid moet meer investeren in de professionalisering van leerkrachten, onthaalouders en bibliotheken om deze doelstelling te bereiken. Zij moeten namelijk de juiste tools en vaardigheden aangereikt krijgen om jonge lezers te begeleiden en te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun leesvaardigheid. Daarnaast moeten ouders gestimuleerd worden om actief betrokken te zijn bij het leesproces van hun kinderen, bijvoorbeeld door voor te lezen en een leesvriendelijke omgeving thuis te creëren. Scholen kunnen ouders hierin via ouderparticipatie ondersteunen. Het opstellen van een leesbeleidsplan is daarbij van groot belang. Dit plan biedt een gestructureerde visie waar concrete doelen aan gekoppeld kunnen worden. Elke school moet een leesbeleidsplan ontwikkelen dat afgestemd is op de specifieke behoeften en kenmerken van de leerlingen en de bredere schoolcontext.
Een belangrijke factor bij het optimaliseren van leesplezier is de rol van de helpende volwassene. Door een positieve houding ten opzichte van lezen uit te dragen, door boeken aan te raden en door het stimuleren van gesprekken over gelezen boeken, kunnen volwassenen jonge lezers inspireren en enthousiasmeren.
Kortom, lezen is een uitdaging waar we als maatschappij gezamenlijk aan moeten werken. Het vergt inzet van ouders, leerkrachten, bibliothecarissen en andere betrokkenen. Samen moeten we investeren in kennis, visie en een sterke ondersteuning van helpende volwassenen. Door het ontwikkelen van op maat gemaakte leesbeleidsplannen en het creëren van een leesvriendelijke omgeving kunnen we jonge lezers optimaal begeleiden en leesplezier stimuleren.
Contact: michelle.dewulf@pxl.be
Dit opiniestuk verscheen eerder in Het Belang van Limburg.