Data-gedreven ondernemen (2): sterk merk, eyetracking en kleuren

door Inge Ectors
899 views

Binnen één maand een sterker merk, op basis van eyetracking en kleurwetenschap? Klinkt misschien fancy, maar het kan. Tijd voor een tweede case uit ons inspiratieplatform data-gedreven ondernemen.

Wat?

Consumentenorganisatie Test Aankoop klopte aan bij One Inch Whale om zijn nieuwe visuele marktidentiteit wetenschappelijk en objectief te laten onderzoeken. Test Aankoop wilde ook graag het logo en kleurgebruik verbeteren om zo met o.a. het magazine en advertenties meer impact te creëren bij de onbewuste consument.

One Inch Whale voerde een studie uit op basis van de gepatenteerde Color Passport-database en predictieve eyetracking. Het systeem is gebaseerd op kleurwetenschap en geeft een voorspellende betekenis aan de gebruikte visuele identiteit. Met behulp van predictieve eyetracking wordt voorspeld hoe consumenten een ontwerp waarnemen en waar de aandacht naartoe gaat. Dat geeft inzichten over de visuele hiërarchie, de helderheid van de communicatie en de emotionele impact die de merkidentiteit op de advertenties en magazines zal hebben.

Het onderzoek leidde uiteindelijk tot een gevalideerd kleurenpalet dat de identiteit van Test Aankoop consistent uitdraagt.

Kleur is niet alleen een parameter die mensen een merk onbewust doet afwijzen of accepteren, een juist kleurgebruik helpt jouw waarden ook uitdragen.

Sylvia Vandenbroucke – Test Aankoop

Waarom?

Uit onderzoek blijkt dat data-gedreven ondernemen voor maar liefst twee op de drie bedrijven in Vlaanderen nog in zijn kinderschoenen staat. Daarom voert Hogeschool PXL onderzoek naar laagdrempelige cases van data-gedreven ondernemen en wil het leken en beginnende bedrijven helpen om daar hun eerste stappen in te zetten, o.a. door inspiratiecases (zoals deze) te delen.

Contact: robin.schrijvers@pxl.be / inge.ectors@pxl.be

Kenmerken case

Aanbieder en klant: One Inch Whale werkte dit uit voor Test Aankoop.

Uitdaging: de bekendheid van een merk en/of aanbod vergroten.

Budget: grootteorde 5000-9999 euro

Doorlooptijd: 0 tot 1 maand


Meer weten over deze case?

Bekijk de video op ons inspiratieplatform.


Het inspiratieplatform rond data-gedreven ondernemen is een initiatief van de expertisecentra PXL Innovatief Ondernemen en PXL Smart ICT. Meer achtergrondinfo vind je hier.

Aanbevolen berichten