Expo EPICORDA: Philips & Apple doorgelicht

door Bert Willems
1,1K views

Driedubbelinterview met Karen Wuytens, Raf Degens & Steven Palmaers

caption: EPICORDA: een expo op Corda Campus over de geschiedenis van Philips en Apple.

Op 6 februari opende de tentoonstelling EPICORDA op de Corda Campus in Hasselt. Het is een mooie tentoonstelling geworden die inzicht biedt in de geschiedenis van twee grote bedrijven: Apple en Philips. Beide bedrijven wisten elk door hun specifieke aanpak sterke producten toegankelijk te maken voor een zeer groot en breed publiek. Hierdoor is hun impact op onze samenleving aanzienlijk.

Als onderzoekshoofd van PXL-MADSchool of Arts, had ik het voorrecht om betrokken te worden bij de ontwikkeling van dit interessante tentoonstellingsproject. EPICORDA werd intussen al bezocht door een 2000-tal bezoekers, en daarom leek het me interessant om drie voorname partijen bij de ontwikkeling van dit cultureel-economische project aan het woord te laten.

Karen Wuytens is onderzoeker binnen MAD-Research (PXL-MAD) en nam vanuit haar onderzoekspraktijk de rol op als curator en scenograaf voor EPICORDA.

Raf Degens is algemeen directeur van de Corda Campus. Hij formuleerde de opdracht tot de ontwikkeling van EPICORDA en volgde het inhoudelijke realisatieproces mee op.

Steven Palmaers, ten slotte, is onderzoekshoofd van PXL Smart ICT en realiseerde met zijn onderzoekers een interessante applicatie die de bezoekers doorheen de tentoonstelling moet loodsen.

De boeiende samenwerking tussen deze verschillende partijen was de perfecte aanleiding voor een driedubbelinterview en dé manier om meer te weten te komen over de EPICORDA-ervaringen van onze gesprekspartners.

PXL eXperts: Ikzelf was aangenaam verrast door de twee unieke verhalen van deze twee bedrijven, twee verhalen die op een sprekende manier in beeld werden gebracht door EPICORDA. Op welke manier heeft EPICORDA jullie visie op de twee bedrijven Apple en Phillips veranderd?

Raf Degens: Beide bedrijven hebben een rijke geschiedenis aan cultuur en ondernemerschap. De gedrevenheid waarmee deze technologiegiganten een verschil hebben gemaakt bij het grote publiek is ontzettend inspirerend. Bovendien is het mooi om te zien hoe de ex-Philips-medewerkers van vroeger opnieuw hun weg gevonden hebben naar Corda Campus door EPICORDA. Door EPICORDA wordt nog eens duidelijk gemaakt wat een hechte community Philips was. Echt mooi om te zien.

Philips heeft altijd getracht de standaard te zetten door samenwerkingen aan te gaan, maar Apple hanteerde een meer gesloten strategie.

Steven Palmaers: Voor mij is het toch vooral het feit dat ik Philips eerder als een traditioneel bedrijf zag en Apple als innovator. Blijkbaar zijn er heel wat gelijkenissen tussen beide bedrijven en moet ik mijn idee hierover toch wat bijstellen … iets wat volgens mij niet heel erg bekend is bij het grote publiek.

Karen Wuytens

Karen Wuytens: Ik heb door EPICORDA beide bedrijven beter leren kennen en ben ze beginnen appreciëren om hun aparte werkwijze. Ze deden het elk op hun eigen manier en dat vind ik boeiend. Philips heeft altijd getracht de standaard te zetten door samenwerkingen aan te gaan, maar Apple hanteerde een meer gesloten strategie.

PXL eXperts: Wanneer de twee verhalen van Philips en Apple op deze vernieuwende manier bij elkaar gebracht worden, wat is jullie hiervan dan het meest bijgebleven?

Karen Wuytens: Voor mij was de samenhang tussen de twee bedrijven interessant. Beide bedrijven hebben een grote rol gespeeld bij het toegankelijk maken van muziek op grote schaal. Door deze twee bedrijven bij elkaar te plaatsen kwam dat heel sterk naar voren.

Raf Degens

Raf Degens: Inderdaad, beide ondernemingen hebben een enorme impact gehad op de toepassingen die we nu nog steeds gebruiken. Ze hebben elk op hun eigen manier technologie toegankelijk gemaakt voor het grote publiek. Bovendien zijn het twee verhalen van gedurfd ondernemerschap, van falen en weer opstaan.

Karen Wuytens: Ook merkten we dat er op het vlak van productontwikkeling heel wat linken waren tussen de twee bedrijven. Toen Gaston Bastiaens weggekocht werd bij Philips door Apple, nam hij enkele ontwerpen mee waardoor sommige producten van de twee bedrijven wel heel sterk op elkaar gelijken. Ook waren de ontwerpers in beide bedrijven erg gefascineerd door iemand als Dieter Rams, een ontwerper die voor Braun actief was.

Zowel het verhaal van Philips als dat van Apple staat voor ondernemerschap met een hart.

PXL eXperts: Herkennen jullie in jullie eigen werkwijze dingen terug die passen binnen het verhaal van Phillips of Apple?

Steven Palmaers

Steven Palmaers: Ik probeer zelf vanuit ons expertisecentrum PXL Smart ICT een aantal zaken te forceren die initieel niet altijd goed begrepen worden. Ik zie ons centrum graag als een minibedrijfje met – net als grote innovators – ook uitdagingen rond speerpunten, projecten en goed personeel. Dezelfde uitdagingen dus als Philips en Apple, maar op een iets andere schaal natuurlijk.

Raf Degens: Zowel het verhaal van Philips als dat van Apple staat voor ondernemerschap met een hart. En dat komt ook élke dag terug op onze campus. Corda Campus bestaat uit een netwerk van ondernemers, werknemers en collega’s. Allemaal met een sterke innovatieve focus, net zoals bij Phillips en Apple. Daar komt nog eens bij dat de Philips-community erg sterk en hecht was. Voor de werknemers van Philips was deze site niet gewoon een werkplek, maar ook een plaats waar ze gezellig een pintje dronken of samen voetbal speelden. Corda Campus staat voor kruisbestuiving, een sterke Corda-community waarin bedrijven en werknemers elkaar inspireren en helpen. Op Corda Campus kom je ook niet gewoon werken. Je spreekt af met collega’s, vrienden, je gaat naar de kapper, eet een lekker hapje. Het gaat veel verder dan enkel een werkplek: je werkt en leeft op onze campus.

Karen Wuytens: Ik zag vooral parallellen in de totstandkoming van producten. Het hele verhaal moet kloppen om een product te laten slagen. Ook binnen mijn eigen ontwerppraktijk probeer ik steeds vanuit zo’n holistische benadering te werken, waardoor alle mogelijke facetten – zoals ontwerp, distributie, productie, gebruik – optimaal op elkaar afgestemd worden, wat op zijn beurt betere producten oplevert.

PXL eXperts: Wat is voor jullie de belangrijkste boodschap die EPICORDA uitdraagt?

Karen Wuytens: Voor mij is het verhaal van samenwerken met externen wanneer nodig hét verhaal dat vernieuwing mogelijk maakt. Het is veel sterker dan gewoon te blijven teren op oude successen. Het is een verhaal van ‘op dezelfde golflengte zitten’ en volledig gaan voor gemeenschappelijke doelen.

Steven Palmaers: Ik zie in deze tentoonstelling een belangrijke boodschap voor iedereen die op een of andere manier bezig is met entrepreneurship of intrapreneurship. Als je gelooft in je idee, ga er dan voor en laat je niet tegenwerken door anderen, bepaalde afwijkende ideeën of kritiek.

Raf Degens: Ja, inderdaad, ondernemen doe je met vallen en opstaan. Je moet lef hebben en je volledig smijten. Elke ondernemer én onderneming kent ups en downs, maar je moet jezelf en je mensen blijven uitdagen. Je kan alleen vooruitgaan door af en toe het deksel op je neus te krijgen. Zowel Philips als Apple hebben een verschil gemaakt in hoe we nu leven en consumeren. Wij willen op Corda Campus hetzelfde bereiken. Wij willen uitgroeien tot de technologische hotspot van de Euregio waar aan producten en diensten gewerkt worden die het verschil zullen maken voor jong én oud.

PXL eXperts: Dank je wel voor dit driedubbel interessante interview.

EPICORDA is gratis te bezichtigen tot 6 mei 2017 op de Corda Campus (Kempische Steenweg, Hasselt). Praktische info vind je op www.epicorda.be

Aanbevolen berichten