PXL en Howest onderzoeken virtuele muziekbeleving

door Brecht De Man
699 views
Wat kunnen nieuwe technologieën zoals virtual of augmented reality en interactieve 3D-omgevingen betekenen voor de muzieksector? Onderzoekers van PXL-Music en Howest zoeken het uit. Fotocredits: musicis4lovers.com (CyberLive)

PXL-Music en Howest Digital Arts & Entertainment zullen twee jaar lang onderzoek voeren naar de opportuniteiten die nieuwe technologieën zoals virtual of augmented reality en interactieve 3D-omgevingen bieden voor de muzieksector.

Onlangs gaf het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) groen licht voor het projectvoorstel ‘Virtuele Muziekbeleving in de Metaverse’. Het gaat om een TETRA-subsidie (technologietransfer) waarbij hogescholen aan praktijkgericht onderzoek doen in samenwerking met Vlaamse ondernemingen, socialprofitorganisaties, sectorfederaties en andere Vlaamse kennisinstellingen. 

“Virtuele muziekconsumptie is nog grotendeels onontgonnen terrein: niet alleen op het vlak van geluidskwaliteit, maar ook op het vlak van creatieve en artistieke inbreng”, zeggen Vicky Vermeulen (Howest) en Brecht De Man (PXL). “We willen onder meer concrete projecten uitwerken met Vlaamse artiesten, een kenniscentrum zijn, workshops aanbieden, en bijvoorbeeld het misverstand wegwerken dat virtualrealityconcerten louter een COVID-fenomeen zouden moeten zijn. Op die manier helpen we muzikaal Vlaanderen creatief aan de slag te gaan met deze innovatieve technologieën: van artiesten tot festivals, van labels tot managementbureaus, en van concertzalen tot opnamestudio’s.”

De groeiende lijst van werkveldpartners leest alvast als een ‘who is who’ van de Vlaamse muzieksector. Het nieuws kwam kort na de aankondiging van een opleiding tot Metaverse Architect aan het nieuwe PXL-NeXT, en past in een bredere context van PXL-onderzoek met en rond virtual reality in uiteenlopende domeinen zoals zorg, onderwijs en bouw.

Contact: brecht.deman@pxl.be

Aanbevolen berichten