Bedrijfsuitdagingen onderbouwd aanpakken

door Inge Ectors
1,1K views

PXL zet 11 Limburgse voorbeelden in de kijker

Op 26 oktober 2022 zet Hogeschool PXL 11 concrete, laagdrempelige cases in de kijker die bedrijven kunnen inspireren om hun uitdagingen aan te pakken. Afbeelding: Hogeschool PXL.

Je bekendheid vergroten, je website impactvoller maken, nieuwe klanten vinden, meer verkopen aan bestaande klanten, je aanbod of assortiment beheren en optimaliseren: voor de meeste Limburgse bedrijven zijn het heel actuele uitdagingen. Maar vaak is er tijd of expertise tekort om die uitdagingen goed aan te pakken… Hogeschool PXL biedt hulp, op woensdag 26 oktober.

Hogeschool PXL zet op woensdag 26 oktober 2022 maar liefst 11 concrete en laagdrempelige cases in de kijker die bedrijven kunnen inspireren én helpen om hun uitdagingen onderbouwd aan te pakken. Tijdens dit event lichten Alpine Digital, Boostifai, Jakobus & Corneel, One Inch Whale en Younify kort de 11 door hun uitgevoerde cases toe en krijgen deelnemers de kans om met hen in gesprek te gaan over hun bedrijfsuitdagingen. Ook een aantal opdrachtgevers voor wie de cases uitgevoerd werden, zullen aanwezig zijn.

Voor wie? zaakvoerders, CEO’s, directie- en managementleden

Wanneer? woensdag 26 oktober 2022, 08:00-10:00 (fysieke deelname) of 08:15-09:30 (online deelname)

Programma?

  • 08:00-08:15 ontbijt
  • 08:15-09:30 verwelkoming & presentatie van de 11 cases
  • 09:30-10:00 mogelijkheid tot bespreking (uitvoerders & opdrachtgevers)

Waar? PXL-Research, Elfde-Liniestraat 24 – gebouw A, 3500 Hasselt (rechtergang, gelijkvloers)

Inschrijven? Via www.bedrijfsuitdagingen.be. Wees er snel bij want de fysieke plaatsen zijn beperkt. Zodra volgeboekt is nog enkel online deelname mogelijk.


Achtergrond

Uit voorgaand onderzoek van het expertiscentrum PXL Innovatief Ondernemen (2020) blijkt dat data-gedreven ondernemen in Limburg (en Vlaanderen) nog in de kinderschoenen staat. Twee op de drie bedrijven is leek/beginner. 90% van de bedrijven erkent nochtans dat data-gedreven ondernemen wel nuttig kan zijn. De belangrijkste belemmeringen zijn tijdsgebrek, gebrek aan expertise en niet goed weten hoe te beginnen..

Verder blijken bedrijven die al data-gedreven ondernemen vaak onvoldoende opbrengsten te realiseren in verhouding tot de gedane investeringen.

Om bovenstaande redenen startte PXL Innovatief Ondernemen het vervolgproject ‘Aan de slag met data: eerste stappen naar data-gedreven ondernemen’ op, in samenwerking met PXL Smart ICT. Het doel van dit project is bedrijven te stimuleren om hun eerste stappen te zetten met data, met als doel performanter te ondernemen.

Dit project focust in eerste instantie specifiek op de bestaande dienstverlening van Limburgse aanbieders van datadiensten, waarbij data gebruikt wordt om actuele Limburgse bedrijfsuitdagingen onderbouwd aan te pakken. Door een beroep te doen op een externe partij kunnen bedrijven de belangrijkste drempels – tijdsgebrek, gebrek aan expertise en niet goed weten hoe eraan te beginnen – makkelijker overwinnen.

Hogeschool PXL lanceerde een brede oproep (via direct mail, social media, krantenartikel, projectpartners enz.) om zoveel mogelijk laagdrempelige gerealiseerde cases van Limburgse aanbieders te verzamelen. Het resultaat daarvan wordt op woensdag 26 oktober gepresenteerd en verschijnt ook op een online inspiratieplatform.

In fase 2 van dit project gaan de onderzoekers van Hogeschool PXL zelf aan de slag om aanvullende cases te realiseren. Ook Limburgse aanbieders van datadiensten zullen de kans krijgen om aanvullende, nieuwe cases in te dienen.

Meer info: inge.ectors@pxl.be / robin.schrijvers@pxl.be

Aanbevolen berichten