Detailhandelsbeleid in Vlaanderen en Limburg
We leven in een voortdurend veranderende wereld. Ook de omgeving waarin steden en gemeenten functioneren, evolueert constant, samen met de dynamische consument…
Steden en gemeenten moeten zich aanpassen aan de wijzigende verwachtingen, zowel over hun producten als over de manier waarop ze communiceren met hun doelgroepen.
Klant is koning
Meer dan ooit geldt het motto ‘klant is koning’. Het is als consument veel gemakkelijker om van stad of gemeente te veranderen dan om als overheid een stedelijk of gemeentelijk product aan te passen aan nieuwe trends. Elke stad en gemeente bezit op dat vlak een zekere starheid. De noodzakelijke veranderingen en aanpassingen laten soms op zich wachten. Consumenten en bedrijven wachten niet en trekken naar de stad of gemeente die het best aan hun behoeften en verwachtingen beantwoordt. Iedere stad of gemeente wil graag de plek zijn die het meest aan die behoeften en verwachtingen voldoet.
Groeiende mobiliteit
Daarnaast is er de toenemende concurrentie tussen steden en gemeenten als gevolg van de groeiende mobiliteit van de doelgroepen. Bewoners, bezoekers en bedrijven zijn steeds minder plaatsafhankelijk. Shoppers zijn bijvoorbeeld veel meer dan vroeger bereid om grotere afstanden af te leggen om een product op de kop te tikken. Hun actieradius neemt toe en meer steden en gemeenten maar ook shopping- en outletcentra komen binnen hun bereik. Waar vroeger een stad of gemeente met een beperkt aantal andere steden of gemeenten uit vooral de directe omgeving concurreerde, is die concurrentie nu veel breder geworden. Wie daar niet op reageert, kan verwachten dat de competitieve positie van een stad of gemeente achteruitgaat. Niets doen leidt tot een competitieve achteruitgang.
City- en centrummanagement
Het is daarom belangrijk dat steden, gemeenten en handelskernen nadenken over hun positionering in de toekomst. City- en/of centrummanagement kan daarbij een heldere kijk bieden op het veranderend landschap. Het is het samenbrengen van stakeholders, het creëren van draagvlak, het zoeken naar nieuwe samenwerkingsmodellen dat een oplossing kan bieden in de weerbaarheid van een stad of gemeente. CityD ondersteunt steden, gemeenten, handelsverenigingen, ontwikkelaars en private partners op allerlei mogelijk manieren in hun zoektocht naar een toekomstbestendig voorzieningenapparaat in een veranderend economisch landschap en begeleidt hen in het proces daarnaartoe.
Waarom kiezen meer en meer binnensteden voor citymarketing en centrummanagement? Welke trends en ontwikkelingen hebben een invloed op de hedendaagse en toekomstige economische structuren? Hoe helpt de Vlaamse regering zijn steden en gemeenten om zich te wapenen in de toekomst? Is iedere consument een fun- en runshopper? Op 5 februari 2018 licht CityD, gespecialiseerd in retail en stadsontwikkeling, een aantal veelbesproken thema’s toe die een rol spelen in de dynamiek van een stad of gemeente of consument. Plaats van afspraak: PXL-Congress, Hasselt. Meer info en een inschrijvingslink vind je hier.