Data-gedreven ondernemen (4): nieuwe klanten via sociale media

door Inge Ectors
417 views

Hoe kun je als bedrijf je doelgroep beter bereiken en gericht leads vinden met sociale media? Een vierde interessante case uit ons inspiratieplatform data-gedreven ondernemen.

Wat?

Gervi Outdoor verkoopt exclusieve buitenmeubelen. Daarnaast komt het met tuinstylist Jeroen Martens vrijblijvend op locatie. De uitdaging was op Facebook en Instagram ‘vermogende’ mensen te zoeken om rechtstreeks een consultatie met Jeroen in te plannen.

Via Social Force werden voor deze opdracht restaurants met een ster (o.a. La Butte aux Bois) en high-end retail (o.a. Porsche-centers) getarget. Zodra de doelgroepen aangemaakt werden in Social Force, werden ze gebruikt in advertentiecampagnes op Facebook en Instagram.

De resultaten overstegen alle verwachtingen: waar in het verleden dezelfde content en doelgroepen van Facebook gebruikt werden zonder succes, haalde Gervi nu in een half jaar tijd uit 80 lead-advertenties meer dan 6 klanten die hun volledige tuin lieten inrichten.

Social media zijn erop gericht geld te verdienen en zijn daarom zo gestructureerd dat jouw mediabudget zo snel mogelijk op is. Zorg zelf voor een goede segmentatie en gebruik jouw socialmediabudget enkel om de juiste profielen te bereiken.

Marjolein Nijs – Gervi

Waarom?

Uit onderzoek blijkt dat data-gedreven ondernemen voor maar liefst twee op de drie bedrijven in Vlaanderen nog in zijn kinderschoenen staat. Daarom voert Hogeschool PXL onderzoek naar laagdrempelige cases van data-gedreven ondernemen en wil het leken en beginnende bedrijven helpen om daar hun eerste stappen in te zetten, o.a. door inspiratiecases (zoals deze) te delen.

Contact: robin.schrijvers@pxl.be / inge.ectors@pxl.be

Kenmerken case

Aanbieder en klant: Jakobus en Corneel BV werkte dit uit voor Gervi.

Uitdaging: nieuwe klanten vinden (met behulp van sociale media, met behulp van je bestaande klanten enz.)

Budget: grootteorde 5000-9999 euro

Doorlooptijd: 3 tot 6 maanden


Meer weten over deze case?

Bekijk de video op ons inspiratieplatform.


Het inspiratieplatform rond data-gedreven ondernemen is een initiatief van de expertisecentra PXL Innovatief Ondernemen en PXL Smart ICT. Meer achtergrondinfo vind je hier.

Aanbevolen berichten