Gluren bij de buren: van ‘groene’ vissen tot virtuele influencer

door Hermien Raedts
556 views
Als het om innovatief ondernemen gaat, kunnen we nog iets leren van onze noorderburen. Foto: Hermien Raedts.

Twee dagen naar Amsterdam voor het werk? Nice! Maar geen boottochtjes en geen walletjes voor Hermien Raedts (PXL Innovatief Ondernemen). Wel twee dagen ondergedompeld worden in de nieuwste winkeltrends bij onze noorderburen. ‘Leuke column’-alert!

‘2 dagen Amsterdam? Voor je werk? Wat leuk! Fietstocht, de walletjes, bootje varen op de Amsterdamse grachten?’

‘Nee hoor, niks van dat alles.’

‘Wat ga je wel doen?’

‘Supermarkten bezoeken.’

‘Pardon, zei je nu supermarkten?’

‘Jazeker, boeiend ook.’

Voordat ik kan vertellen over het indrukwekkende volautomatische pickupsysteem van Ochama waarbij robots in een futuristische ruimte je bestelling klaarmaken, is mijn gesprekspartner zijn interesse al verloren.

Tja, hoe leg je iemand ook uit dat je op twee dagen zoveel mogelijk supermarkten bezoekt met een bus vol supermarkteigenaren en kaasboeren om je te laten onderdompelen in het winkelen van de toekomst? Gelukkig begrijpen mijn medereizigers het wel.

Aquaponic farming: groenten die groeien op water.

‘Net of ik terug in Dubai ben’, merkt een van hen terloops op terwijl we ons laten inspireren in the Westfield Mall of the Netherlands. En ja, de vormgeving, het fraaie interieur, de vele flashy winkels, de zeeën van ruimte en licht bezorgen ook mij een instant vakantiegevoel. Een groot contrast met de betonnen shoppingmalls zoals wij ze kennen.

Phood Farm laat ons afdalen onder de grond om er hun aquaponic farms te ontdeken. Lokaal gekweekte groenten, kruiden, kiemen en paddenstoelen groeien op water met behulp van levende vissen. Of hoe vissenpoep zorgt voor een supervoedzaam slaatje.

‘Rode’, ‘oranje’ en ‘groene’ vissen bij Landmarkt.

De korte keten staat centraal bij Landmarkt, van boer naar klant. Bij hun vissen werken ze zelfs met kleurcodes:  ‘rode vissen’ belasten de natuur of worden overbevist, ‘oranje’ zijn een alternatief maar ‘groene’ vissen zijn de beste keuze. Zo laat je je als consument niet vangen of vis je niet achter het net.  

Esther Olofsson, de eerste echte virtuele influencer van Nederland.

Bij Rauwcc, een communicatiebureau aan de haven van Rotterdam, maken we kennis met Esther Olofsson, de eerste echte virtuele influencer van Nederland. Ze lijkt echt, maar ook weer niet: computer generated. Een digitale influencer met een eigen Instagramprofiel en ruim 43.000 volgers, daar kunnen de meeste deelnemers enkel van dromen.

Terwijl het zonnetje ondergaat over de haven stappen we weer de bus  in richting België. Naar de lichtjes van de Schelde, met een hoofd vol ideeën.

Contact: hermien.raedts@pxl.be

Deze inspiratiereis werd mogelijk gemaakt door Buurtsuper.be.

Aanbevolen berichten