‘Mystery visits’: een kwaliteitsaudit voor logies

door Evi Knuts
1,8K views
Mystery visits: een manier om op basis van objectieve criteria B&B’s, hotels en andere logies door te lichten en te professionaliseren. Foto: Hogeschool PXL

Een vakantie in eigen land als het hoogst haalbare deze zomer: het wordt alsmaar waarschijnlijker. Wel, om de bittere pil te verzachten: heel wat Belgische hotels, B&B’s, vakantie(park)woningen en campings zullen extra goed voorbereid zijn, mede dankzij de ‘mystery visits’ die het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen de afgelopen tijd uitvoerde…

A small PXL confession to start with: de afgelopen twee jaar voerden onderzoekers van PXL Innovatief Ondernemen meer dan 130 ‘mystery visits’ uit in Belgische B&B’s, hotels, vakantie(park)woningen en campings. Het doel: de kwaliteit van de aangeboden logies onder de loep nemen en de ondernemers waar nodig verbeterpunten aanreiken.

Toerisme en vrijetijdseconomie zijn een belangrijke troef. Ze zorgen voor economische omzet, tewerkstelling, welzijn en welvaart, en worden gedragen door enthousiaste ondernemingen met een passie voor gastvrijheid. Ondernemers uit de toeristische sector zijn trots op hun aanbod en hun logies, die ze met veel liefde en enthousiasme uitbaten.

Het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen ondersteunt hen bij de professionele uitbouw van hun logies opdat ze nog performanter kunnen ondernemen. De afgelopen twee jaar voerden onderzoekers van het expertisecentrum meer dan 130 kwaliteitsaudits uit in de vorm van mystery visits in Belgische logies, gaande van B&B’s en vakantiewoningen tot hotels, vakantieparken en campings.

Een mystery visit is een doorlichting op maat waarbij de focus ligt op klantvriendelijkheid en beleving.  Uiteraard wordt er ook rekening gehouden met in belang toenemende doelgroepen en evoluties zoals zorgtoerisme, ecotoerisme en familievakanties.

Op basis van een scan met objectieve criteria en ondersteunend beeldmateriaal rond thema’s als veiligheid, netheid, infrastructuur, bereikbaarheid, communicatie, aanbod,  contactmomenten en ontvangst krijgt de ondernemer een beeld van zijn professionaliseringsniveau.

Het onderscheidende karakter van de logies – de unique selling proposition (USP) – wordt geanalyseerd en verbeterpunten worden meegegeven. Zo kan de ondernemer doorgroeien. Het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen voert deze opdrachten uit in het kader van dienstverlening en via openbare  aanbestedingen op maat van de aanvrager.

Meer info:

Expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen / innovatiefondernemen@pxl.be

Evi Knuts (onderzoekshoofd) / evi.knuts@pxl.be

Keywords: vrijetijdseconomie • innovatie• ondernemen • professionalisering • verbetertrajecten • optimalisatie

Aanbevolen berichten