Om knelpuntberoepen weg te werken, moeten we de schoolmuren doorbreken

door Maarten Thiry
840 views

In de zorg, voor de klas en achter het stuur van de vrachtwagen… knelpuntberoepen genoeg. Maar sinds wanneer staat marketeer ook in dat lijstje? Gelukkig zijn er ook antwoorden, als we maar durven samenwerken buiten de schoolmuren, aldus Maarten Thiry, opleidingshoofd Marketing aan Hogeschool PXL.

Ik heb ze geteld. Sinds maart 2021 ontving ik 524 aanvragen voor een stagiair marketing. U leest het goed: vijf-honderd-vierentwintig. Sinds wanneer is marketeer een knelpuntberoep?

Enkele markante cijfers. Intracto, RCA en Dropsolid – drie grotere agentschappen – zijn samen goed voor honderd openstaande marketingvacatures. Op vdab.be krijg je 6.657 resultaten wanneer je ‘marketing’ ingeeft, de zoekopdracht ‘sales’ geeft zelfs meer dan tienduizend hits.

De grote gemeenschappelijke deler in de vraag naar marketingtalent is expertise op het vlak van digitale en online marketing. Van groot tot klein beseffen bedrijven en organisaties dat een online marketingstrategie een absolute must is in de hedendaagse markt. Zeker voor kleinere kmo’s is het niet evident om de juiste expertise te pakken te krijgen. En dan worden er maar stagiairs binnengehaald om het team te versterken met broodnodige expertise.

Want de studenten van nu, dat zijn echte digital natives, gepokt en gemazeld in het leven online. Maar ook zij zijn niet met genoeg om aan de grote vraag te voldoen. Dat is leuk voor onze studenten, die stageplaatsen te over hebben. Maar heel wat bedrijven en organisaties zullen helaas wel achter het net vissen.

Een brug slaan tussen onderwijs en werkveld is achterhaald, want een brug impliceert nog steeds dat er twee aparte werelden zijn. We moeten samen onderwijs maken, in één ecosysteem.

Een aantal prominente spelers zoals Mathieu Gijbels, Skondras, Salesforce, RCA en Intracto nemen de vlucht vooruit en vragen om structureel samen te werken in the war for talent. Ze vaardigen experts af die een lesopdracht in onze opleiding opnemen, werken mee aan studentenprojecten, zetelen in opleidingscommissies… Kortom, ze maken actief deel uit van onze opleiding.

Ik ben ervan overtuigd dat dit het model van de toekomst is. Een brug slaan tussen onderwijs en werkveld is achterhaald, want een brug impliceert nog steeds dat er twee aparte werelden zijn. We moeten samen onderwijs maken, in één ecosysteem. We hebben hiervoor een Next Gen Business-onderwijsmodel gecreëerd. Als hogeronderwijsinstelling is het immers onmogelijk te pretenderen dat je alle expertise in huis hebt. Kennis en competenties evolueren en zeker in marketing en sales gaat het enorm hard.

Gelukkig ziet de toekomst er mooi uit. Meer en meer bedrijven zijn bereid op te schalen en actief mee te werken aan de opleidingen. De grote winnaars zijn de studenten. Naast een enorm stageaanbod krijgen ze les van topexperts én werken ze nog tijdens hun opleiding aan echte opdrachten uit het echte bedrijfsleven. En de opdrachtgevers, die spotten op hun beurt al talent nog voor de stages beginnen. Een overduidelijke win-win. In de bachelor bedrijfsmanagement slaat het concept al duidelijk aan. Het aantal inschrijvingen is met meer dan 35 procent gestegen, een historisch record.

Contact: maarten.thiry@pxl.be

Dit opiniestuk verscheen eerder in Het Belang van Limburg.

Aanbevolen berichten