Onderzoeker van de maand (67): Goele Aerts

door Frank Joosten
1,4K views
Goele Aerts, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen.

In onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ geven we u elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Deze maand een experte in marketingcommunicatie die nu al uitkijkt naar de festivalweides deze zomer: Goele Aerts, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen.

Naam: Goele Aerts

Leeftijd: 31 jaar, geboren op de laatste dag van het jaar 1990 (31/12/1990).

Getrouwd? Kinderen? Mijn vriend en ik zijn sinds kort verloofd en trouwen op 01/07/22. Exact 15 jaar geleden leerden we elkaar kennen op de festivalweide van Rock Werchter. Onze zoon Bas is een maand geleden 1 jaar geworden. Cliché, maar hij is het mooiste wat ons is overkomen.

Onderzoeksdomein(en): Marketingcommunicatie.

Ik ben erg gepassioneerd door alles wat zich afspeelt in het domein van online klantcommunicatie. Momenteel werk ik als onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen aan een focusproject over de rol van webcare bij Limburgse lokale handelaren. Dit focusproject heeft tot doel een praktisch model te ontwikkelen om de reputatie of totaalindruk van een Limburgse lokale retailer te onderhouden en aan te sturen. Webcare, namelijk het monitoren en actief reageren op wat klanten online vertellen, is de centrale spil in dit verhaal. PXL-Business-studenten van de opleidingen Marketing en Business Allround werken mee aan het onderzoek in het kader van hun bachelorproef en opleidingsonderdelen zoals Data Driven en Marketingcommunicatie.

Voordat ik drie jaar geleden als lector aan Hogeschool PXL begon, werkte ik overigens aan een doctoraatsonderzoek over online klantcommunicatie, meer bepaald over online consumer reviews. In dit onderzoek, dat ik uitvoerde aan het Instituut voor Mediastudies aan de KU Leuven, analyseerden we hoe reviewplatformen het taalgebruik van reviewschrijvers kunnen beïnvloeden en hoe die bijgevolg impact hebben op de gepercipieerde hulpvaardigheid van de geschreven reviews.

Vlak daarvoor werkte ik als onderzoeker mee aan een aantal projecten over food marketing. Meer in het bijzonder keken we naar de invloed van subtiele verpakkingcues op de voedselinname van jonge kinderen. Een van de onderzoeken toonde bijvoorbeeld aan dat een grotere afbeelding van een kom op een doos cornflakes aanzet tot méér cornflakes eten.

Jouw passie(s)?  De laatste tijd heb ik jammer genoeg niet zoveel tijd als ik zou willen om aan mijn passies te spenderen, aangezien ik een jonge moeder ben en we net een coronaperiode achter de rug hebben (ik hoop dat het einde in zicht is). Ik ga graag naar muziekoptredens: je vindt me dan ook regelmatig terug in onze eigen Hasseltse Muziekodroom en in de zomer op festivalweides. In de winter trek ik graag richting de Alpen met mijn snowboard, maar dat is er de laatste twee jaren dus ook niet van gekomen. Een andere passie die ik wel kon blijven doen, is sporten. Je kan me dan ook af en toe vinden in het Kapermolenzwembad of in de buurt van Bokrijk met loopschoenen aan, of in de Ardennen met wandelschoenen aan.

Wie is jouw held(in) (en waarom)? Goh, ik heb niet echt een of andere held naar wie ik opkijk. Ik heb wel erg veel bewondering voor iedereen die zijn of haar steentje bijdraagt aan de maatschappij en dat met overgave, inzet en veel enthousiasme doet. Dat kan in het kader van een job zijn, maar ook als vrijwilliger. Sowieso een hele dikke pluim voor alle vrijwilligers!

Jouw menu-tip voor PXL-Catering? Zelf ben ik fan van de Vlaamse klassieker en variant ‘Future proof’ plant-based vidé met frietjes, én een zelf samengesteld slaatje van de saladebar.

Contact: goele.aerts@pxl.be  

Aanbevolen berichten