Onderzoeker van de maand (9): Inge Ectors

door Frank Joosten
2,2K views
Inge Ectors, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen

In onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ geven we u elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Een dame voor wie de klant altijd koning is: Inge Ectors, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen.

Naam: Inge Ectors

Leeftijd: 38

Getrouwd? Kinderen? Jan (Rymen) en ik gaan al 21 jaar samen door het leven, waarvan 11 jaar getrouwd. We zijn redelijk laat aan kinderen begonnen, maar met de komst van Elise (bijna 6) en Lander (bijna 4) is het alleen maar boeiender geworden :-)…

Onderzoeksdomein(en): Binnen PXL Innovatief Ondernemenfocussen collega Lieve en ik ons op onderzoek rond klantgerichtheid. Meestal gaat het om contractonderzoek waarin we de vragen van de opdrachtgever (een bedrijf of organisatie) beantwoorden aan de hand van een marktonderzoek en/of analyse van bedrijfsdata. Met ons speerpuntproject De klant als sleutel tot een performantere kmo willen we een klantgericht professionaliseringstraject specifiek voor kmo’s uitwerken. Kmo’s draaien immers vaak op passie, buikgevoel en intuïtie. Met dit onderzoekstraject willen we kmo’s op een laagdrempelige manier objectieve informatie aanreiken zodat ze de juiste keuzes kunnen maken en al hun passie en intuïtie kunnen inzetten om hun doelen te realiseren.

Jouw passie(s)? Sinds m’n studietijd ben ik al geboeid door klantgerichtheid en communicatie: klanten beter begrijpen, beter helpen en de relatie met de klant verbeteren. Complexe vraagstukken van een klant duidelijk in kaart brengen en uitzoeken of en hoe marktonderzoek en/of data-analyse ingezet kan worden om tot een helder antwoord op maat van die klant te komen, blijft elke dag opnieuw uitdagend en verrijkend. Ik heb zelf al veel geleerd en blijf met veel plezier elke dag bijleren…

Een tip voor iedereen die met (interne of externe) klanten te maken heeft? Als een klant je iets vraagt (ongeacht of het om bepaalde info, een product of een dienst gaat), sta dan zeker voldoende stil bij de vraag “Waarom heb jij dit nodig?”, en durf het je klant ook te vragen als je het antwoord niet zeker weet. Op die manier vermijd je dat je aan de slag gaat om een antwoord te bieden op de letterlijke vraag van de klant, maar eigenlijk de echte onderliggende vraag onbeantwoord laat. Die ene vraag – “Waarom heb je het nodig?” – heeft me al veel tijd en onnodig werk bespaard én helpt mij om m’n klanten beter te kunnen helpen.

Veel bedrijven en organisaties praten te vaak in de ik/wij-vorm, over de diensten en producten die ze aanbieden. Ze praten over boormachines die ze verkopen, maar eigenlijk zijn klanten niet op zoek naar een boormachine. Die willen gewoon een gat in hun muur of – beter nog – iets ophangen zonder dat ze moeten boren…

Wie is jouw held(in) (en waarom)? Er zijn natuurlijk heel wat mensen die spectaculaire dingen bedacht of gepresteerd hebben, maar mijn echte heldin is een goede vriendin van mij. Door een traumatische jeugd en mentale problemen vecht ze elke dag opnieuw tegen haar eigen demonen en zichzelf om haar kinderen een zorgeloos en goed leven te kunnen geven. De wil en kracht die dat van haar vraagt, bewonder ik echt enorm. Chapeau voor de prestatie die zij levert!

Jouw menu-tip voor PXL-Catering? De videe en lasagne florentine van PXL-catering vind ik echte aanraders. Al zou ik ook wel eens graag een klassieker uit mijn kindertijd (destijds mijn lievelingsgerecht) op het menu zien: spek met groenekoolstoemp…

Contact: inge.ectors@pxl.be

Aanbevolen berichten