Onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ biedt elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Deze maand een collega die in haar onderzoek inzet op taalrijkdom en talentontwikkeling, al kent ze in haar vrije tijd slechts drie woorden: lezen, lezen en lezen… Maak kennis met Saar Steverlinck, onderzoeker aan het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie.
Naam: Saar Steverlinck
Leeftijd: 35 jaar
Getrouwd? Kinderen? Ik ben getrouwd met Wout en wij hebben samen twee kindjes: Kasper (8) en Elias (6).
Onderzoeksdomein(en): Ik heb intussen al enkele jaren onderzoekservaring binnen het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie. Dat startte met een korte dienstverlening, maar al gauw had ik de smaak te pakken.
Met Hanne Rosius heb ik onderzoek gedaan naar talentgericht werken bij kleuters via een digitaal portfolio. Intussen zitten we samen in het onderzoek Taalrijk-Kansrijk – vergezeld door collega Annelies Stiers. Daar ontwikkelen we materialen die helpen een taalrijke context te creëren in de kleuterklas waarbij we ouders via warm partnerschap betrekken in die reis. Zo worden zij ook geïnspireerd en gemotiveerd om thuis een taalrijke context te creëren.
De combinatie van lesgeven – ik ben lector binnen de bacheloropleiding Kleuteronderwijs – en onderzoeken vind ik zo ontzettend verrijkend. Via mijn onderzoek werk ik nauw samen met scholen. Wat ik daar zie, ervaar en leer, kan ik onmiddellijk injecteren in mijn eigen lessen. Daarnaast is het fijn om studenten via bachelorproeven ook mee te nemen in dat onderzoek. Dat is voor mij echt het summum van lesgeven: samen nadenken, zoeken, de weg bepalen, ontwikkelen, uittesten en bijsturen.
Jouw passie(s)? Daar hoef ik niet lang over na te denken: boeken. Ik ben al een boekenwurm van zolang ik mij kan herinneren. Ik had er als kind een missie van gemaakt om de bib uit te lezen. Dat is gelukt. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat de hele bib (we spreken jaren negentig in een kleine gemeente) toen in één klaslokaal paste. Maar goed, dat lezen is een constante gebleven.
Als tiener bleef ik veel lezen, dus was het bijna logisch dat ik Taal-en Letterkunde en daarna nog Literatuurwetenschappen ging studeren. Die passie zit verweven in mijn werk. Ik start mijn les elke keer met voorlezen aan mijn studenten. Het prentenboekenaanbod ken ik op mijn duimpje en ik groei nu mee met mijn jongens naar de boeken van de lagere school. Als vrijwilliger in twee bibliotheken ben ik ook voorlezer voor kleine mensen en organiseer ik om de twee maanden een boekenclub voor grote mensen.
Soms denk ik aan alle boeken die ik nog ga kunnen lezen (bijvoorbeeld als ik een nieuwe lading meegesleept heb uit de bib) en dan kan ik daar oprecht blij van worden.
Wie is jouw held(in) (en waarom)? Dat vind ik een vraag die ik heel breed zou kunnen beantwoorden. Ik denk meteen aan muzikanten zoals Slash (de gitarist van Guns N’ Roses) en B.B. King. Ik kom uit een muzikale familie, dus muziek werd ons met de paplepel meegegeven. Mensen die zo bevlogen een instrument kunnen bespelen als die twee kerels, die liggen snel in mijn bovenste schuif.
Daarnaast heb ik zoveel bewondering voor mensen die ontzettend veel doorzettingsvermogen kunnen tonen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Ibtissam Bouharat; een Marokkaans-Belgisch voetbalster die het ver schopt in de vrouwelijke voetbalwereld. Ik leerde meer over haar verhaal in ‘De 9 levens van Yassine‘ – een prachtige podcast die ik iedereen wil aanraden.
Van een totaal andere strekking, maar minstens even gemeend: ik vind veel leerkrachten, zorgleerkrachten en directies van scholen waar ik al mee mocht samenwerken echte helden. Lesgeven is zo uitdagend. Zeker in de huidige context van lerarentekorten, grote klassen en heel veel verschillende kindjes met elk hun eigen noden is dat niet altijd een lachertje. Dat moet extra uitdagend zijn in de huidige context in een maatschappij waar iedereen graag een mening heeft, die liefst ook veelvuldig en niet per se onderbouwd wordt meegedeeld. Als ik dan leerkrachten mag ontmoeten die met frisse goesting blijven zoeken naar manieren om het te doen werken, dan kan ik daar oprecht naar opkijken.
Ten slotte denk ik aan mensen die zich onophoudelijk blijven inzetten voor het aankaarten van ongelijkheid. Ik denk bijvoorbeeld aan de strijd die onder andere gevoerd wordt door mensen als Noëmi Willemen voor de opvangcrisis. Of Anouck Meier, die als feministe een steen probeert te verleggen in de rivier (hoe jammer het ook is dat dat nog steeds zo nodig is).
Jouw menu-tip voor PXL-Catering? Ik ben echt een ‘kommekesmens’ in het restaurant. Ik hou van die saladbar waar ik mij elke keer uit al die verschillende kommetjes een echte Jeroen Meus waan in mijn zoektocht naar de perfecte pokébowl. Voorlopig moet ik wel zeggen dat Rudy me doorgaans gemakkelijk de loef afsteekt in zijn eigen creaties. Daar doe ik met plezier mijn pet voor af.
En de beste tip is misschien: het is daar niet alleen goed eten, maar het loopt er ook vol vriendelijke mensen – zeker ook in de Vildersstraat. Ik hou van die kleine conversaties die ik elke keer voer als ik tussen lessen door snel een koffie ga kopen. Soms is dat net de energiebooster die ik nodig heb om er weer even tegenaan te kunnen.
Contact: saar.steverlinck@pxl.be