Veel studenten genoten afgelopen maand van een welverdiende vakantie. Maar niet allemaal: sommige studenten die hun studies combineren met een eigen bedrijfje gaven hun klanten na een drukke examenperiode weer alle aandacht. Bij Hogeschool PXL noteren ze een sterke groei van het aantal student-ondernemers. Afhankelijk van het specifieke statuut loopt die op tot bijna 70%.
Bijna 70%
“Vorig academiejaar hadden we op PXL 18 studenten met een statuut student-ondernemer, dit jaar hebben we er 30. Een stijging van bijna 70 procent”, aldus Matthias Reygel, coördinator van PXL-UHasselt StudentStartUP. “En dat is dan nog maar het topje van de ijsberg, want heel wat studenten vragen die aparte faciliteiten binnen de hogeschool niet aan. Globaal zijn er een 150-tal PXL-studenten met eigen zelfstandige activiteiten of plannen in die richting, waarvan ongeveer een derde ook effectief tijdens de studies een onderneming opstart of runt. Ook die cijfers liggen een pak hoger dan een jaar geleden.”
The sky is the limit
De oorzaken voor die groei zijn divers, zegt Evi Knuts, onderzoekshoofd PXL Innovatief Ondernemen: “Eerst en vooral is het huidige ondernemersklimaat studenten gunstig gezind. De overheid heeft onder meer de financiële voorwaarden waaronder studenten kunnen ondernemen aantrekkelijker gemaakt, de economische conjunctuur is gunstig en dankzij de vele sensibiliseringscampagnes komen jongeren meer en meer in contact met inspirerende voorbeelden van leeftijdsgenoten. Ondernemen is hip en the sky is the limit: dat gevoel groeit echt wel bij onze studenten.”
Een van die inspirerende voorbeelden is Charlotte Feyaerts, een studente uit de PXL-lerarenopleiding. Zij ontwikkelde een ‘snoezelbox’ voor kleuterklassen en kindercrèches, een mobiel, opvouwbaar rustplekje voor kleine kinderen die in een klas of speelruimte vol prikkels even nood hebben aan een afzonderingsmoment.
Matthias Reygel: “Meer dan de helft van de studenten die we bij PXL-UHasselt StudentStartUP begeleiden, volgt een niet-economische opleiding. Zo ook Charlotte: vanuit haar opleiding én passie wist ze heel goed wie haar doelgroep was en aan welke eisen en behoeften haar product moest voldoen, maar businessdenken, go-to-marketstrategie en omzetberekeningen waren voor haar minder bekend terrein. Vanuit StudentStartUP kreeg ze hierin de eerste begeleiding en verwezen we haar voor doorgedreven coaching door naar het Voka Bryo StandUp-traject, een van onze partnerinitiatieven. Van de 20 studenten die dit jaar bij Voka in dat traject gestart zijn, waren er 17 van Hogeschool PXL.”
Ecosysteem
“En dat is ook meteen de tweede trigger voor de stevige groei”, aldus Evi Knuts. “Voka Bryo, Pitch Please, Limburg Startup (LSU), noem maar op: er groeit in Limburg een echt start- & scale-up-ecosysteem, een heel netwerk van partners, van incubatoren en organisaties die voor ondernemende jongeren een springplank kunnen zijn. Gastsprekers, workshops, pitchcompetities, informele bijeenkomsten: jonge ondernemende studenten leren daar enorm veel van. Niet alleen als ze met een eigen zaak starten trouwens, maar evengoed als ze later als werknemer – als intrapreneur – in een kmo of bedrijf terechtkomen.“
Next level
Een derde en laatste impuls voor de groei aan PXL-student-ondernemers: de manier waarop PXL zelf zijn begeleiding voor ondernemende studenten uitbouwt. Evi Knuts: “We zijn gestart in 2013, maar intussen kunnen we echt wel spreken van PXL-UHasselt StudentStartUP next level. We hebben onze processen en onze informatiedoorstroming gestroomlijnd en veel meer just-in-time georganiseerd: alleen die informatie en die netwerkcontacten die een student net op dat moment nodig heeft, maar ook niet meer dan dat. De wereld van advies voor zelfstandige ondernemers is een bos met heel veel bomen: het helpt om studenten niet van in het begin het hele bos te laten zien, want dan lopen ze al snel verloren.”
“Verder bouwen onze onderzoekers van PXL Innovatief Ondernemen expertise uit in start- en groeitrajecten van kmo’s. Onze kennis over obstakels in ondernemerschap en onze oplossingsstrategieën zijn ook nuttig voor PXL-student-ondernemers. Op die manier vormen we een brug tussen onderwijs, onderzoek en ondernemen.”
Meer info: Matthias Reygel, coördinator PXL-UHasselt StudentStartUP / matthias.reygel@pxl.be
Lees ook dit HLN-artikel.