Topbediening voor blinde en dove horecaklanten

door Nele Bylois
845 views
Ook klanten met een sensorische beperking verdienen topbediening.

Slechthorende, slechtziende, blinde en dove horecaklanten mogen op twee oren slapen: dankzij Accent Gastronomy – een Europees project over gastronomie, toegankelijkheid en toerisme – worden ze in cafés en restaurants voortaan op gepaste wijze bediend.

Accent Gastronomy, een Europees project

België wordt vertegenwoordigd door Toerisme VlaanderenHogeschool PXL en Inter. Aan de hand van vormingen wil het project horecapersoneel en management laten nadenken over hoe het op gepaste wijze met slechthorende, slechtziende, blinde en dove klanten dient om te gaan. Aantrekkelijke, trendy en toegankelijke horeca, voor iedereen: dat is het uitgangspunt.

Het expertisecentrum PXL-Zorginnovatie en Inter ontwikkelden in overleg met de Europese partners een opleiding voor obers en managers van restaurants en/of cafés. De doelstelling van de training is ervoor zorgen dat het horecapersoneel en het management zelfverzekerd, gepast en klantvriendelijk leert handelen wanneer het klanten met een sensorische beperking onthaalt en bedient. De pilottrainingen worden momenteel getest in een aantal Limburgse horecazaken zoals ‘Het Nieuwscafé’ en ‘Het Smaaksalon’. Na evaluatie en eventuele aanpassingen zal het trainingsmateriaal op Europees niveau aangeboden worden via www.accentgastronomy.eu. Verder kan de training ook in Vlaanderen georganiseerd worden in geïnteresseerde etablissementen.

Ook de trainingen die de partners uitwerken zullen beschikbaar zijn. Die trainingen richten zich op het bezoeken van andere toeristische attracties zoals musea en gidsbeurten.

Auteurs: Lore Simenon, Nele Bylois & Annemie Spooren

Meer info?

nele.bylois@pxl.be

kathleen.smolders@inter.vlaanderen

http://accentgastronomy.eu/

Lees ook: ‘Meer aandacht voor klanten met slecht zicht of gehoor’ (De Standaard).

Aanbevolen berichten