Wie de markt begrijpt, bepaalt de toekomst

door Maarten Thiry
51 views
Wie als marketeer de markt wil begrijpen, moet de wereld begrijpen. Maar hoe doe je dat wanneer je nieuws vooral haalt uit sociale media die versterken wat je al denkt? Foto: Frank Joosten

Wie als marketeer de markt wil begrijpen, moet de wereld begrijpen. Maar hoe doe je dat wanneer je nieuws vooral haalt uit sociale media die versterken wat je al denkt? Wat studenten vandaag consumeren, bepaalt hoe ze morgen strategische beslissingen nemen.

Herman Verwimp & Maarten Thiry

Uit recent onderzoek onder marketingstudenten van Hogeschool PXL blijkt dat slechts een derde dagelijks de actualiteit volgt. Van de studenten die de actualiteit volgen, haalt 70 procent zijn nieuws van sociale media, vooral via Instagram en TikTok. Slechts 30 procent raadpleegt onafhankelijke media zoals kranten of televisie. En wat factchecking betreft? Slechts 15 procent controleert altijd de bron en betrouwbaarheid van een nieuwsbericht. De overgrote meerderheid neemt informatie enkel kritisch onder de loep als het ‘belangrijk lijkt’ of zelfs helemaal niet. Willen we dan dat de toekomstige generatie marketeers merken en trends beïnvloedt op basis van een TikTok-feed?

Sociale media zijn ontworpen om engagement te maximaliseren. De algoritmen tonen gebruikers vooral content die aansluit bij hun interesses, overtuigingen en eerdere interacties. Wie vooral nieuws uit sociale media haalt, krijgt een vertekend beeld van de werkelijkheid. Je krijgt vooral nieuws te zien dat je bestaande ideeën bevestigt en wordt zelden geconfronteerd met bredere perspectieven of kritische analyses.

Voor een toekomstige marketeer is dit funest. Marketing draait om het begrijpen van markten, consumenten en trends. Maar hoe kun je dat doen als je enkel wordt blootgesteld aan een eenzijdige informatiebubbel? Hoe doorprik je ruis wanneer je niet beseft dat je in een bubbel zit?

Marketing is meer dan creatief zijn met campagnes. Een sterke marketeer ziet niet alleen wat trending is, maar begrijpt ook waarom. Wat drijft consumentengedrag? Welke maatschappelijke en economische factoren spelen mee? Wie trends niet kan doorgronden, loopt het risico de verkeerde conclusies te trekken – met alle gevolgen van dien voor bedrijven en consumenten.

Dat betekent dat toekomstige marketeers verder moeten kijken dan trending hashtags en virale video’s. Wie zit er aan tafel wanneer een bedrijf een belangrijke strategische keuze moet maken? Niet degene die het snelste een socialemediatrend spot, maar degene die inzicht heeft in de markt, de consument en de bredere economische en maatschappelijke context. Het bedrijfsleven heeft nood aan marketeers die begrijpen hoe informatie en desinformatie de perceptie van consumenten beïnvloeden.

Wie de markt begrijpt, bepaalt dus de toekomst. Marketingopleidingen en bij uitbreiding heel het hoger onderwijs moeten hierop inspelen door meer te investeren in mediawijsheid en kritische nieuwsconsumptie. Betekent dit dat we naar analogie met het lager en middelbaar onderwijs sociale media moeten verbannen van de schoolbanken?  Absoluut niet, het zijn krachtige tools – maar studenten moeten leren hoe ze deze correct inzetten en combineren met betrouwbare bronnen. De wereld verandert immers razendsnel. De vraag is: wie heeft straks de kennis en visie om die verandering te sturen en écht impact te maken?

Contact: maarten.thiry@pxl.be

Dit opiniestuk van Herman Verwimp en Maarten Thiry verscheen eerder in Het Belang van Limburg (28/06/2025).

Aanbevolen berichten