Data zitten overal, ook in de muzieksector. Hoeveel platen heeft een artiest uitgebracht? Op welke radiozenders worden die het vaakst gedraaid en hoe populair zijn ze op Spotify? Hoeveel fans waren er op een concert van die artiest? Maar ook: hoeveel pinten werden er daar gedronken? Allemaal meetbare cijfers. Data dus. Héél véél data. Data die PXL Music-Research gebruikt om de muziekindustrie bij te staan…
In de farmacie, de financiële sector of de sportwereld worden beslissingen vaak op data gebaseerd. In de muziekindustrie gebeurt dat veel minder; daar worden beslissingen meer genomen op basis van kennis en ervaring. Buikgevoel dus. Is dat buikgevoel niets waard? Natuurlijk wel, maar het kan wel nuttig zijn om dat buikgevoel – die kennis en ervaring – te combineren met glasharde cijfers. Op die manier versterken beide elkaar en worden foute beslissingen in de muziekindustrie sneller vermeden. Hoe PXL Music-Research de sector precies ondersteunt met datascienceonderzoek, zie je in onderstaand filmpje.
Contact: jonas.kiesekoms@pxl.be
Lees ook:
Data science in de muziekindustrie
Beluister ook:
Passie & Wetenschap (5): Jonas Kiesekoms – Data science in de muziekindustrie