Data-gedreven ondernemen (3): de klant, die vindt

door Robin Schrijvers
375 views

Hoe laat je klanten in je winkel makkelijker producten vinden tijdens drukke momenten? Wel, met een wegwijzer-app bijvoorbeeld. Meteen de derde case op ons inspiratieplatform data-gedreven ondernemen.

Wat?

Niks zo frustrerend als klanten (en dus verkoop) mislopen omdat je op drukke momenten maar één paar handen hebt. Zo ook in Het Spelhuis, waar veel gezelschapsspellen en puzzels verkochten worden nadat klanten het deskundige advies van de verkopers hebben ingewonnen.

Om dat advies te kunnen blijven aanbieden tijdens drukke momenten, kunnen klanten via een simpele wegwijzer-app hun wensen ingeven. Voor welke leeftijdscategorie? Hoeveel spelers? Snel ingeven en enkele seconden later krijgt de klant suggesties op maat.

Ook wanneer klanten niet in de winkel zijn, kunnen ze het productassortiment verder verkennen, via dezelfde software op hun smartphone.

Dankzij deze wegwijzer-app ontzorgen we onze werknemers op drukke momenten én bieden we extra service aan onze klanten.

Sven Croes – Het Spelhuis

Waarom?

Uit onderzoek blijkt dat data-gedreven ondernemen voor maar liefst twee op de drie bedrijven in Vlaanderen nog in zijn kinderschoenen staat. Daarom voert Hogeschool PXL onderzoek naar laagdrempelige cases van data-gedreven ondernemen en wil het leken en beginnende bedrijven helpen om daar hun eerste stappen in te zetten, o.a. door inspiratiecases (zoals deze) te delen.

Contact: robin.schrijvers@pxl.be / inge.ectors@pxl.be

Kenmerken case

Aanbieder en klant: Alpine Digital werkte dit uit voor Het Spelhuis.

Uitdaging: meer (bestaande) producten/diensten verkopen bij je bestaande klanten.

Budget: grootteorde 2500-4999 euro

Doorlooptijd: 0 tot 1 maand


Meer weten over deze case?

Bekijk de video op ons inspiratieplatform.


Het inspiratieplatform rond data-gedreven ondernemen is een initiatief van de expertisecentra PXL Innovatief Ondernemen en PXL Smart ICT. Meer achtergrondinfo vind je hier.

Aanbevolen berichten