Interdisciplinaire studententeams runnen ziekenhuisafdeling

door Catherine Guisson
2,3K views
Interdisciplinaire leerwerkplaatsen: broedplaatsen voor toekomstige zorgverleners. Foto: Jess (Jessa Ziekenhuis)

In 2015 werden de eerste interdisciplinaire leerwerkplaatsen van Hogeschool PXL opgericht, uniek in België. Een echte ziekenhuisafdeling wordt overgenomen door een team van studenten ergotherapie, verpleegkunde, sociaal werk, geneeskunde en kinesitherapie.

Wanted: complexe, authentieke leeromgevingen

Zorgverlening wordt almaar complexer en is meer dan ooit op maat van de individuele patiënt, zo veel is duidelijk. Gevolg: disciplineoverschrijdende samenwerking tussen verschillende types zorgverleners is een basisvoorwaarde om goede zorgverlening te blijven garanderen.

Met die realiteit dienen ook zorgopleidingen in het hoger onderwijs rekening te houden. Stageplaatsen voor studenten uit de healthcaresector mogen niet langer de ’traditionele’ plekken zijn waar studenten uitsluitend uitvoerende taken op zich nemen, onder het wakende oog van een stagementor of -begeleider. Om de zorgprofessionals van de toekomst goed voor te bereiden op hun beroepspraktijk is er meer nodig: een authentieke, uitdagende leeromgeving waar ze zich kunnen ontplooien – zowel beroepsspecifiek als disciplineoverschrijdend – en waarin ze als ondernemers binnen een interdisciplinair team de zorgverlening voor eigen patiënten op zich kunnen nemen.

Patchwork by Student Teams

Voldoende aanleiding, vond Hogeschool PXL, om in 2015 het project Patchwork by Student Teams boven het doopvont te houden, geënt op het model van de Linköping University uit Zweden, waar studenten in hun leerwerkplaatsen al langer zelfstandig zorg verlenen in interdisciplinaire teams.

Het team van Sint-Trudo Ziekenhuis in Sint-Truiden. Foto: Catherine Guisson.

In 2015 werden de eerste interdisciplinaire leerwerkplaatsen van Hogeschool PXL opgericht, een unicum in België. Een werkelijke ziekenhuisafdeling met patiënten en andere personeelsleden –  zoals artsen, diëtisten, logopedisten en administratief personeel – werd overgenomen door een team van studenten ergotherapie, verpleegkunde en sociaal werk en dit onder toezicht van een werkbegeleider. Vier ziekenhuizen namen deel aan het project: AZ Vesalius Tongeren(afdeling locomotorische revalidatie), Jessa Ziekenhuis Hasselt (afdeling geriatrie), Sint-Franciscusziekenhuis Heusden-Zolder (afdeling geriatrie) en Sint-Trudo-ziekenhuis Sint-Truiden (afdeling locomotorische revalidatie). Sinds september 2016 draaien verder ook twee woonzorgcentra – WZC Sint-Elisabeth Hasselt en WZC Bessemerberg Lanaken – mee in het project. Bovendien traden in het academiejaar 2015-2016 studenten uit de opleidingen geneeskunde en revalidatiewetenschappen en kinesitherapie toe tot het team. Dat maakt dat de groep nu niet enkel bestaat uit studenten van diverse disciplines, maar ook van verschillende onderwijsniveaus, gezien de samenwerking in dit project met PIVH (Provinciaal Instituut voor Verpleegkunde Hasselt) en Universiteit Hasselt.

Het leven zoals het is: ziekenhuis

Tijdens de stageperiodes in de interdisciplinaire leerwerkplaatsen is het echt wel ‘het leven zoals het is’. Studenten ontdekken in hun authentieke leeromgeving hun eigen kwaliteiten en werkpunten, leren wat de andere disciplines in de gezondheidszorg inhouden en verkennen de grens- en soms zelfs disciplineoverschrijdende inhouden, taken en mogelijkheden. Zoals een studente verpleegkunde aangeeft: “Ik denk dat we nu meer een totaalbeeld hebben gekregen van wat je als zorgprofessional doet. Ik begrijp beter wat mijn stukje van mijn discipline betekent in het grotere geheel, voor de totaalzorg van de patiënt. Het interdisciplinaire dus, meer dan het multidisciplinaire: de disciplines staan niet naast elkaar, we hebben net gezien hoe we in een team mét elkaar kunnen samenwerken.“ 

Patiënten blijken even tevreden over de zorgverlening uitgevoerd door een team van studenten als door een team van professionals. 

Tevredenheid troef

Studenten geven aan dat dit de ultieme stage-ervaring is: maximale leerkansen en een echt ‘afstudeergevoel’ dat hen vertrouwen geeft klaar te zijn voor het werkveld. Maar minstens even belangrijk: ook de ziekenhuizen en patiënten zijn zeer tevreden. Patiëntentevredenheid werd gemeten aan de hand van de Vlaamse Patiënten Peiling 2.0 en het resultaat was zeer bemoedigend: patiënten blijken even tevreden over de zorgverlening uitgevoerd door een team van studenten (gemiddelde 8.5/10) als door een team van professionals (8.7/10).

Slotsom? Iedereen tevreden en een stimulans om in de toekomst de interdisciplinaire weg voort te zetten. Het project toont het belang aan van authentieke leeromgevingen en laat zien hoe je – gecontroleerd – studenten kan loslaten om zo hun ondernemers- en verantwoordelijkheidszin te stimuleren en hen verder te laten kijken dan de eigen discipline door zich open te stellen voor wat anderen doen.

Het onderwijsinnovatieproject ‘Patchwork by Student Teams’ werd in november 2016 bekroond met de PXL-Research X-Factor Award.

Meer projectinfo lees je hier.

Contact: catherine.guisson@pxl.be / +32 11 77 52 05 en +32 11 77 55 55

Aanbevolen berichten