Logistiek is en blijft zeer belangrijk voor onze Limburgse economie. De nabijheid van Nederland en Duitsland – waar ze stilaan aan hun maximale logistieke capaciteit zitten – biedt grote kansen, die nog niet altijd ten volle worden benut. Voldoende aanleiding voor het expertisecentrum PXL Log-IC om eind juni 2021 een rondetafelgesprek te organiseren met enkele prominente Limburgse ondernemingen. Wij presenteren zes bevindingen waarover de aanwezigen het roerend eens waren. Niet alleen grote kansen, zo blijkt, maar ook enkele valkuilen die we maar beter wegwerken…
1. Digitalisering, digitalisering, digitalisering
Als één iets duidelijk is, dan wel dat digitalisering in de logistieke sector niet meer terug te draaien is. Zeker de coronacrisis heeft het belang van digitalisering nog extra in de verf gezet. Of het nu gaat om realtime tracking van goederen of om automatisering in logistieke centra en magazijnen: digitalisering is key.
2. Correcte timing en communicatie primeert
Tweede vaststelling: een correcte timing en communicatie primeert. Just-in-time-leveringen zijn niet altijd even noodzakelijk. Ja, in coronatijden vonden veel mensen het aangenaam om een online bestelling in een mum van tijd aan huis geleverd te zien. Maar anderzijds snapt de klant van vandaag best wel dat sommige producten langere levertermijnen vergen. Zolang die levertermijn van in het begin correct en duidelijk gecommuniceerd wordt, hoeft een latere levering geen probleem te zijn.
3. Extra diensten aanbieden
Klanten verwachten meer van een logistieke partner dan pakweg 10 of 15 jaar geleden. Simpelweg goederen transporteren van punt X naar punt Y is niet meer van deze tijd. Wil je als logistiek bedrijf je klanten vandaag de dag echt meerwaarde bieden, dan bied je extra dienstverlening, bv. op het vlak van opslag, packaging en administratieve ondersteuning.
4. Nood aan geschikte accommodatie
Nu de naburige logistieke hotspots in Nederlands-Limburg (Venlo) en Duitsland (Kreis Heinsberg) stilaan hun maximumcapaciteit bereiken, ziet het logistieke gesternte voor Belgisch Limburg er zeer goed uit. Alleen vraagt dat wel nieuwe, geschikte logistieke accommodatie en daar knelt het schoentje. Productiebedrijven willen zich graag vestigen daar waar er én ruimte én logistieke troeven zijn, ook als ze daar meer voor moeten betalen. Jammer genoeg zijn die logistiek interessante vestigingsplaatsen in onze provincie niet zo dik gezaaid.
5. Reglementitis wegwerken
Logge administratie en overreglementering: het is typisch voor heel wat sectoren, en jammer genoeg ook voor de logistieke sector. Bouw- en milieuvergunningen, contradicties in de reglementering van verschillende overheidsniveaus, restricties op arbeidsvoorwaarden: als we van Limburg een Europese logistieke topregio willen maken, dan moet die reglementitis een halt toegeroepen worden. Ook daar waren de aanwezigen het unaniem over eens.
6. Personeelstekort oplossen
Last but not least: zowat alle bedrijven hebben last van een groot tekort aan logistiek gekwalificeerd personeel. De sector heeft dringend nood aan meer instroom. Via het grensoverschrijdende programma LogistiekLerenZonderGrenzen van Hogeschool PXL en Fontys Venlo werden al eerste stappen gezet, maar er zijn sowieso nog heel wat extra inspanningen nodig om het personeelstekort op te lossen.
Met deze zes duidelijke bevindingen – geformuleerd door de sector en de bedrijven zelf – gaat het expertiecentrum PXL Log-IC nu verder aan de slag. De bedoeling is om – inhakend op de actuele noden – nieuwe concrete projecten uit te werken. Verder worden de behoeften uit de praktijk ook verder vertaald in het curriculum van de PXL-opleiding Supply Chain Management. Wordt dus zeker vervolgd…
Meer info? bart.carlens@pxl.be
Voor de organisatie van het rondetafelgesprek werkte PXL Log-IC intensief samen met Pieter Walbers (opleidingshoofd PXL Supply Chain Management) en Frank Vols (businessdeveloper Hogeschool PXL). Hartelijk dank aan beide collega’s!