Onderzoeker van de maand (30): Hanne Rosius

door Frank Joosten
3,2K views
Hanne Rosius, lector PXL-Education en onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie.

In onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ geven we u elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Deze maand een inspirerende lerarenopleider die van ICT-geïntegreerd onderwijs haar handelsmerk maakt: Hanne Rosius, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie.

Naam: Hanne Rosius

Leeftijd: 39 jaar

Getrouwd? Kinderen?: Partner van Geert Mullens (PXL-Business, héél lang geleden leren kennen op een PHL-nieuwjaarsreceptie ;-)) en mama van drie kinderen: Emiel (12 jaar), Jule (10 jaar) en Jannes (7 jaar).

Onderzoeksdomein(en): Ik ben van in het begin betrokken bij het onderzoeksproject Tablio. Wat zeven jaar geleden begon als een kleinschalig PWO-project over het gebruik van tablets in verschillende vakken in het secundair onderwijs, groeide uit tot een mooi Erasmus+-project over het realiseren van binnenklasdifferentiatie en inclusie met tablets. Samen met partners uit Noord-Ierland, Nederland, Italië, Turkije en Slovenië werken we good practices uit in teacher design teams. In zo’n team werk ik samen met leerkrachten en studenten tabletoplossingen uit voor situaties waarin verschillen tussen leerlingen het lesgeven bemoeilijken (of beter: uitdagen!). We proberen de ontwerpen samen uit en finetunen tot we een toepassing hebben die rendeert. Werken in een teacher design team is bijzonder inspirerend. Het houdt je als onderzoeker scherp om voortdurend een authentieke klassituatie voor ogen te hebben. Je moet telkens theoretische inzichten vertalen naar iets wat echt werkt en haalbaar is voor de leerkracht en leerlingen in hun schoolomgeving.

Of dit mooie resultaten oplevert? Absoluut! Eén van de studenten die meedraaide in een teacher design team haalde vorig jaar de tweede plaats in de Bachelorprijs door mee te werken aan ons ontwerp ‘Actualiteit? Beeld je in!. (Zie ook dit PXL eXperts-artikel.)

Verder werkten we vorig jaar aan een digitaal leesportfolio waarin leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar hun groei inzake lezen zichtbaar maken. (Meer info vind je hier.) Onze ideeën werden verspreid via een bootcamp: een intense driedaagse training waarin leerkrachten onder onze begeleiding zelf toepassingen maakten voor hun klas. Het geeft een enorme boost te zien dat leerkrachten erg enthousiast zijn na zo’n bootcamp én dat ze effectief iets geïmplementeerd hebben in hun klas. Een heel interessante en efficiënte nieuwe manier om onderzoeksresultaten te verspreiden!

De combinatie tussen onderzoek en mijn opdracht als vakdidacticus en vaklector Project Algemene Vakken is een enorm pluspunt. Ik begeef me dankzij mijn onderzoek voortdurend in het werkveld en breng dat in in mijn lessen. Studenten worden mee betrokken in het onderzoek; de resultaten stromen daarna het curriculum van de lerarenopleiding binnen. Bovendien heb ik door mijn onderzoek zelf ook veel meer aandacht voor differentiatie en tabletgebruik in mijn eigen lessen. De studenten leren dat dus ook door het zelf te ondervinden.

Jouw passie(s)? Boeken. Ik koop massa’s boeken, al moet ik bekennen dat ze vaak ongelezen de kast in verdwijnen wegens tijdsgebrek. Daarom grijp ik de laatste tijd graag naar graphic novels. Ik ben grote fan van de boeken van Shaun Tan die verhaal en beeld prachtig combineren. Hij bewijst dat je ook zonder (veel) woorden een prachtig verhaal kan vertellen. Ik gebruik zijn boeken vaak om eens een andere insteek te geven aan mijn lessen: vanuit ‘De aankomst’ nadenken over migratie of ”Verhalen uit de binnenstad’ als insteek voor een les rond natuur of milieu. Een beetje passie meenemen maakt de les altijd beter!

Wie is jouw held(in) (en waarom)? Goh, ik ben niet echt een ‘heldenmens’. Tussen beroemdheden ga ik ze in ieder geval niet zoeken. In de categorie ‘kleine helden’ dan: mijn ouders! Die altijd, zelf nog een fulltime job hebbend, met evenveel goesting komen helpen met huis-, tuin- en keukentoestanden, die het onderwijs zelf al hun hele leven kennen en dus vaak ook professioneel goede raadgevers zijn! En misschien ook de leerkrachten die dag in dag uit aan de slag gaan met kwetsbare leerlingen in het beroepsonderwijs. In het kader van het Marco Poloproject kreeg ik dit jaar de kans om een week in hun schoenen te staan. Het kost tonnen energie, geduld en creativiteit om die job te doen. En ook al krijg je er veel voor terug: je moet het toch maar doen. Dus al mijn studenten zijn ook een beetje toekomstige helden dan! 

Jouw menu-tip voor PXL-Catering? Wie ben ik om PXL-catering tips te geven? PXL-catering is vaak mijn reddingsboei om een fulltime job met mijn gezin te combineren. Veel dank aan Carlo Motmans en co om ’s middags geregeld de bakjes eten klaar te zetten die ’s avonds maar even opgewarmd moeten worden. ‘Yes, PXL-eten vandaag!’ Mijn favoriet? Het slaatje met kaaskroketjes, want dat slaatje is echt zalig! Ik ben al fan! Misschien was Carlo ook een goed antwoord op de vorige vraag… 😉

Contact: hanne.rosius@pxl.be

Aanbevolen berichten