Onderzoeker van de maand (38): Ilse Hornikx

door Frank Joosten
Ilse Hornikx, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie.

In onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ geven we u elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Deze maand een pedagoge met een zangmicrobe die helemaal onder st(r)oom komt als ze motivatie, onderwijs en muziek met elkaar verbindt: Ilse Hornikx, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie.

Naam: Ilse Hornikx

Leeftijd: 43 jaar

Getrouwd? Kinderen? Getrouwd met Patrick, 2 tieners en 2 viervoeters in huis. In het weekend brengen wij veel tijd door in sporthallen aangezien de 2 dochters volleyballen en ik mij engageer voor de jeugdwerking van As Ladies Volleyball Team.

Onderzoeksdomein(en): Momenteel ben ik betrokken bij twee onderzoeksprojecten. Binnen PXL-Education – onder de noemer ABC-proof lesgeven en evalueren – werk ik samen met Liesbeth Dierckx en een heel aantal leerkrachten secundair onderwijs aan de ontwikkeling van motiverende lessen en evaluatievormen. Via stagebezoeken en de ervaringen van onze studenten merken we dat het secundair onderwijs voor veel leerlingen niet stimulerend genoeg is. We vonden ons heil bij de motivatietheorie van Deci & Ryan en daarop gebaseerd het ABC van motivatie van Maarten Vansteenkiste (UGent). Als leerkracht de controle meer uit handen geven, inspelen op individuele noden en interesses, investeren in verbondenheid met je leerlingen, de relevantie van leerstof duiden: het zijn maar enkele van de sleutels tot succes volgens deze wetenschappelijk bewezen theorie. We zoeken dus uit hoe we dit concreet kunnen doen in de klaspraktijk. Onze interventies tonen aan dat het toepassen van deze theorie werkt en dat de motivatie van leerlingen toeneemt. Wij proberen uiteraard zelf deze inzichten toe te passen in onze lessen en onze studenten ervan te doordringen. We’re on a mission!

De ervaringen en inzichten opgedaan binnen ABC-proof lesgeven en evalueren gebruik ik ook in een tweede onderzoeksproject van PXL Music-Research en PXL Onderwijsinnovatie, namelijk ‘Zet muziekeducatie onder STrOOM’. Het doel: de muzieklessen in het lager en secundair onderwijs eigentijdser invullen, gebruikmakend van verschillende tools voor elektronische muziek. Muziek ervaren en zelf creëren staat centraal. We zoeken ook hier naar motiverende manieren zodat de goesting om muziek te maken duurzaam getriggerd wordt. Meer jongeren vanuit verschillende bevolkingslagen stimuleren om naar het deeltijds kunstonderwijs te gaan is een hoger doel. Als dat kan beginnen in het leerplichtonderwijs, door onze innovatieve lessenpakketten, is de cirkel rond.

Jouw passie(s)? Ik zing al zolang ik het mij kan herinneren, en vanaf mijn 18e ook in verschillende bands. Muziekacademie, Chrysostomosband, covers, eigen werk, Limbomania, opnamestudio’s, ik heb het allemaal gedaan. Momenteel speel ik met het idee om weer zangles te gaan volgen in het genre jazz.

Wie is jouw held(in) (en waarom)? Een held of heldin zoek ik dan ook in de muziekwereld. Ik ben opgegroeid met Pearl Jam als grote idolen en die zijn er nog steeds, ook in mijn platenkast. De grunge-songs gecombineerd met de stem van Eddie Vedder kunnen mij enorm bekoren. Tegenwoordig komt Michael Kiwanuka aardig in de buurt. Een heel ander genre, maar ook een warme en doorleefde stem die mijn gevoelige snaar weet te raken.

Jouw menu-tip voor PXL-Catering? Als vegetariër is mijn favoriete gerecht cannelloni met ricotta en spinazie. Ik heb het nog niet gespot bij ons op de Vildersstraat, maar misschien staat het al wel op het menu. Het vegetarische hoekje in de Elfde Liniestraat is top!  

Contact: ilse.hornikx@pxl.be

Aanbevolen berichten

PXL eXperts gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. OK Lees meer