PXL opent Immersive Music Labo

door Jonas Kiesekoms
1,8K views
Bij ‘immersive music’ komt het geluid van alle kanten en laten luisteraars zich helemaal onderdompelen. De nieuwe technologie maakt een heel scala aan nieuwe artistieke toepassingen en experimenten mogelijk. Foto’s: Stijn Segers

Vergeet mono en stereo. 360° muziek, 3D-sounds, muziek van alle kanten die je helemaal onderdompelt, kortweg ‘immersive music’: dat is de toekomst, en die toekomst wil PXL Music-Research – gesteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen – mee vormgeven. Onlangs werd het gloednieuwe Immersive Music Labo boven de doopvont gehouden.

Een nieuwe technologische revolutie: immersive music

De muziekgeschiedenis kende verschillende technologische revoluties: van mono naar stereo over surround- naar 3D-sound. Die revoluties kenden allemaal hun oorsprong in technologische vooruitgang, vooruitgang die omarmd werd door artiesten en componisten, die er zo in slaagden om hun kunstvorm te vernieuwen. Beethoven veranderde zijn compositiestijl telkens als hij een nieuwe piano kreeg. Filmmuziek veranderde radicaal toen de soundtrack werd geïntroduceerd als vervanger van de live begeleiding met piano. Pink Floyd experimenteerde op The Dark Side Of The Moon (1973) met de mogelijkheden van stereo. De voorbeelden zijn talrijk en vaak baanbrekend.

Vandaag vindt er een nieuwe revolutie plaats: de technologie voor immersive music in 3D-applicaties en virtual reality (VR) is beschikbaar. Muziek van alle kanten dus, 360 graden rond. België speelt een voortrekkersrol in het ontwikkelen van de ‘immersive music’- technologie. Met Barco, Imec, en Galaxy Studios heeft ons land drie sterke spelers die zich richten op de technologische innovatie van hoe we muziek ervaren.

Creatieve ruimte wacht op exploratie

De onderzoekers van PXL Music-Research stellen vast dat muzikale creatievelingen nauwelijks aansluiting gevonden hebben bij deze nieuwe revolutie. Een enorme creatieve ruimte ligt te wachten om verkend te worden door innovatieve en experimentele componisten, muzikanten, producers en live- en studiotechnici, niet alleen in vrij werk, maar ook toegepast in films en games. PXL Music-Research besliste daarom om aan de hand van een aantal casestudies te onderzoeken wat deze technologische revolutie kan betekenen op artistiek vlak.

In dit onderzoek gaan de researchers aan de slag met de vier stappen van het creatieproces van een nummer: componeren, opnemen, mixen en live performen. In elk van deze stappen liggen er uitdagingen, specifiek aan het ‘immersive’-formaat:

  • Een componist moet op een nieuwe manier nadenken over instrumentarium, beweging en harmonie van een nummer.
  • De technicus moet tijdens opnames en mixen rekening houden met nieuwe microfoontechnologie, plaatsing van instrumenten en opnamemateriaal en een mix die alle instrumenten in de ruimte tot hun recht laat komen.
  • Een live performance brengt uitdagingen met zich mee op het vlak van podiumopstelling, de plaats van het publiek en het live mixen van verschillende geluidsbronnen.

Immersive Music Labo

Om dit onderzoek uit te voeren opende PXL onlangs met gepaste trots het Immersive Music Labo, met financiële steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. In totaal gaat het om een investering van 180.000 euro.

Het laboratorium bestaat enerzijds uit een studioruimte met een variabele luidsprekersetup met 23 luidsprekers en anderzijds uit een mobiele PA-opstelling voor live immersive concerten. Muziekodroom is partner in de live immersive opstelling. De Hasseltse muziekclub stelt zijn concertzaal ter beschikking van dit onderzoek.

Casestudies

Linde Muylaert studeerde af aan PXL-Music met het project Linde en lanceerde onlangs in onze mobiele Immersive PA-infrastructuur haar eerste EP. De EP werd opgenomen in immersive sound in MotorMusic Studio en verschijnt op 20 maart 2020 op Evil Pinguin Records. Het concert van Linde was een live, immersive weergave van de EP: een immersive opstelling met livemuziek op maat van het systeem geschreven en livetechnici die het systeem beheersen. Met de EP-presentatie van Linde gaven onze onderzoekers een demonstratie en een eerste inkijk in hun experimenten met live immersive music.

Een tweede casestudie die momenteel wordt uitgewerkt is een Innovatief Partnerproject met steun van de Vlaamse overheid in samenwerking met B-Classic. Samen met cellist Benjamin Glorieux bekijken onze onderzoekers hoe de cellosuites van Bach vertaald kunnen worden naar een immersive omgeving.

De onderzoekers van PXL Music-Research werk(t)en ook samen met CCHA, Amptec, Rien à voir, Poltrock en het Vlaams Radiokoor in ‘immersive music’-projecten. De onderzoeksgroep wil het nieuwe labo ter beschikking stellen van muziekprofessionals die samen met hen willen experimenteren in deze nieuwe technologische context.

Meer achtergrondinfo vind je op: https://www.pxlmusic.be/nl/immersive/

Behalve naar Immersive Music verricht PXL Music-Research ook onderzoek naar data science in de muziekindustrie. Een derde onderzoeksproject (STrOOM) zoekt naar een vernieuwende methode voor muziekeducatie.

Contact: jonas.kiesekoms@pxl.be

Lees en bekijk ook:

Uniek onderzoek van PXL Music: 360° audio (TVLimburg)

Muziek komt weldra van alle kanten (De Standaard)

Aanbevolen berichten