SuperScript (9): Bjeshka Sela

door Frank Joosten
2,5K views
Wat heeft de populaire app TikTok te bieden voor bedrijven en organisaties? Studente Bjeshka Sela (professionele bachelor communicatiemanagement) zocht het uit. Afbeelding: Geneva Business News.

In de reeks SuperScript belichten we knappe bachelorproeven van onze PXL-‘junior-collega’s’. Deel 9: Bjeshka Sela, professionele bachelor communicatiemanagement, over de mogelijkheden die de app TikTok biedt voor bedrijven en organisaties.

Bjeshka Sela.

TikTok is een van de sterkst groeiende socialmediaplatformen van 2020. Het bedrijf typeert zich vooral door de originele content, polariserende werking en het enorm grote organische bereik. Nog niet veel bedrijven durfden de sprong te maken. Bjeshka Sela, studente professionele bachelor communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, onderzocht in het kader van haar bachelorproef wat de  app te bieden heeft voor bedrijven en organisaties.

Een maand lang nam Bjeshka Sela de TikTok-account van de opleiding communicatiemanagement van Hogeschool PXL (@pxlcommunicatiemgm) onder de loep. Ze testte alle functies die de app TikTok te bieden heeft en onderzocht welke content werkt voor bedrijven en organisaties. TikTok heeft wereldwijd 800 miljoen actieve gebruikers. Op één maand tijd haalde de account een totaal van maar liefst 470.000 views. Dat deed de PXL-studente met het format ‘Life Hacks voor studenten’ waarin ze medestudenten helpt met haar tips en tricks.

“Bedrijven zeggen vaak dat TikTok niets voor hen is, maar het bereik van de app is ongezien. TikTok-gebruikers spenderen gemiddeld 52 minuten per dag op de app. Dat wil dus zeggen dat ze 300 video’s zien per dag. Zelfs zonder te adverteren bereik je enorm veel mensen”, aldus Bjeshka Sela.

5 praktische tips voor bedrijven en organisaties

Als conclusie van haar onderzoek geeft Bjeshka Sela 5 tips die bedrijven en organisaties op weg helpen bij het starten van een TikTok-account:

1. Welkom op TikTok
Stel het niet langer uit! Maken jongeren deel uit van jouw doelgroep? Aarzel dan niet om TikTok een kans te geven. De applicatie wordt met de dag populairder. Omdat er nog niet veel bedrijven op TikTok zijn, kan jij daarin uitblinken.

2. Wees authentiek
De content op TikTok is luchtig en grappig: verkoop mag niet centraal staan of dat mag in ieder geval niet duidelijk zijn. Je mag nooit commercieel overkomen. TikTok is een manier om jouw bedrijf menselijk te maken. Je moet een verhaal vertellen, je publiek entertainen.

3. Frequentie
Elke video die je plaatst, wordt altijd aan andere mensen getoond. Frequent video’s publiceren is daarom heel belangrijk. Eén video om de dag is een goed begin, maar probeer dagelijks video’s te plaatsen. Nog beter is twee keer per dag posten.

4. Blijf proberen
Het is normaal als je niet meteen veel weergaven genereert. Probeer verschillende soorten video’s en strategieën en leer uit je voorafgaande video’s. Hou altijd in het achterhoofd wat jij je doelgroep kan bijbrengen. Welke meerwaarde hebben jouw video’s voor je publiek?

5. Houd het simpel
Tot slot: neem jezelf niet al te serieus. Maak plezier op de app. Content op TikTok hoeft niet gefilmd te worden met duur filmmateriaal of gemonteerd te worden met dure software. Gebruik de ‘in app’ videotool en effecten en houd het simpel.

Bjeshka Sela (2020). Hoe kan TikTok een meerwaarde bieden in het communicatieaanbod van de opleiding Communicatiemanagement? Een onderzoek naar de mogelijkheden. Hasselt: PXL, bachelorproef communicatiemanagement. Promotor: Herve Van de Weyer.

Contact: herve.vandeweyer@pxl.be

Aanbevolen berichten