Logiesuitbaters die inclusief denken, trekken meer volk
Een minder hoge hotelbalie waar ook mensen met een kleinere gestalte en kinderen zich welkom voelen. Een extra handgreep in je B&B-kamer waar je wandelstok perfect in past. Of simpelweg glutenvrije koekjes bij de koffiezet. Logiesuitbaters die een diversiteit van doelgroepen voor ogen houden, spreken een groter publiek aan en verhogen het comfort voor alle gasten. Dat blijkt uit een onderzoek van de expertisecentra PXL Innovatief Ondernemen en PXL Zorginnovatie, in samenwerking met de onderzoeksgroep ‘Designing for More’ (Universiteit Hasselt, faculteit Architectuur en Kunst).
Twee jaar lang werkten de onderzoekers aan het project ‘Inclusief toerisme als businesstransformator voor logiesverstrekkers en bedrijven’. De resultaten van het onderzoek werden op 7 september 2021 voorgesteld in Hostel H in Hasselt, in aanwezigheid van bevoegde ministers Zuhal Demir (N-VA) en Wouter Beke (CD&V).
Uitgangspunt van het project: ook al groeit het toerisme in Vlaanderen, toch kan de bezettingsgraad van Vlaamse logies – 64% in 2018 volgens Toerisme Vlaanderen – zeker nog omhoog, bijvoorbeeld door meer in te zetten op inclusief toerisme. Naar schatting één op de zes Vlamingen heeft een beperking en/of zorgnood, en Vlaanderen vergrijst zienderogen. Daarnaast hebben specifieke groepen – bv. families met kleine kinderen of mensen met een voedselallergie of astma – hun eigen verwachtingen en noden wanneer ze een verblijf zoeken of boeken. Een aanzienlijke doelgroep dus met een fors commercieel potentieel, waarvan logiesuitbaters zich niet altijd ten volle bewust zijn.
Voldoende aanleiding voor de onderzoekers om met een ruime groep van een 30-tal hotel- en kleinschalige logiesuitbaters, interieurontwerpers, architecten en toeleveranciers uit heel Vlaanderen in kaart te brengen hoe ze hun businessmodel konden transformeren, inspelend op toegankelijk en inclusief toerisme.
Het resultaat van het project is een reeks van (e-)tools die het logiesuitbaters in de toekomst makkelijker maakt om hun eigen business onder een kritische, inclusieve loep te houden. Twee misverstanden mogen in dat verband de wereld uit:
- Inclusief toerisme richt zich lang niet alleen op mensen met een beperking. Rolstoeltoegankelijke badkamers en wc’s mogen dan wel het klassieke voorbeeld zijn, heel wat acties die je vanuit inclusief toerisme en universal design kan ondernemen, verhogen het comfort voor iedereen. Zo kunnen duidelijke pictogrammen en wegwijzers in een hotel – ter vervanging van langere, Nederlandstalige opschriften – handig zijn voor kinderen en voor anderstalige, buitenlandse toeristen.
- Daarbij aansluitend: acties die inclusie stimuleren, hoeven vaak echt geen fortuinen te kosten. Integendeel, heel veel zaken zijn relatief eenvoudig, goedkoop en snel uit te voeren. Ze vragen vooral de juiste, inclusieve mindset waarin ‘rekening houden met’ centraal staat.
Wie als toeristische ondernemer in zijn businessplan inclusieve voorzieningen uitwerkt, die specifiek benoemt en ze ook – na de nodige aanpassingen – aanbiedt, onderscheidt zich van de concurrentie en boort al snel nieuwe, commercieel interessante doelgroepen aan. Op die manier wordt op vakantie gaan ook écht iets voor iedereen.
Alle e-tools – onder meer een ‘universal design scan’ , een opportuniteitenmatrix en een roadmap met handige tips, checklists en inspirerende cases – zijn terug te vinden of aan te vragen via de projectwebsite.
Contact: hello@inclusietoerisme.be / nele.bylois@pxl.be / evi.knuts@pxl.be
Bekijk ook deze TVL-reportage naar aanleiding van het slotsymposium over inclusief toerisme.