Nieuwe PXL-graduaatsopleidingen elektromechanica vanaf september
Goed nieuws voor technici en handige harry’s aller landen: vanaf september wordt het rijke opleidingsaanbod aan Hogeschool PXL nóg rijker. Onder de 18 nieuwe, 2-jarige praktijkgerichte graduaatsopleidingen ook drie nieuwe graduaten in de cluster Elektromechanica. PXL eXperts sprak met opleidingshoofd Patrick Pilat en coördinator Christa Grosemans.
We spreken beiden in hun thuisbasis, de PXL-Tech-campus in het groene Diepenbeek, waar de nieuwe opleidingen vanaf september ook georganiseerd zullen worden. Achter de schermen zijn Patrick Pilat en Christa Grosemans al een hele tijd bezig met de vormgeving van de nieuwe graduaatsopleidingen Elektromechanica, tweejarige opleidingen die een tussenniveau bekleden, tussen secundair onderwijs en de huidige bachelors.
PXL eXperts: Over heel Vlaanderen worden vanaf september een hele reeks 2-jarige graduaatsopleidingen bij de hogescholen ondergebracht. Wat is het verschil tussen zo’n 2-jarig graduaat en een 3-jarige bacheloropleiding?
Christa Grosemans: “Het verschil zit ‘m vooral in de praktijkgerichtheid en in het niveau waarop de studenten ‘problem solving skills’ aanleren. Misschien een beetje kort door de bocht, maar een graduaatstudent moet vooral doen en kunnen, een bachelorstudent moet weten en kennen. Een graduaatstudent elektromechanica lost storingen op, een bachelor elektromechanica lost problemen op.”
“Toegegeven, de huidige bacheloropleidingen zijn al veel praktijkgerichter dan vroeger, vooral door authentieke opdrachten in samenwerking met bedrijven. Maar in de graduaatsopleidingen gaan we toch nog een stapje verder: daar wordt minstens een derde van de opleiding ingevuld door werkplekleren, leren op de werkvloer zelf dus, in nauwe samenwerking met de bedrijven. Dat is ook decretaal bepaald en dat is een goede zaak: omdat het werk van zo’n gegradueerde veel meer ‘hands on’ en uitvoerend is, is het belangrijk dat hij die competenties kan ontwikkelen op de werkvloer zelf, rechtstreeks in het soort taken dat hij ook later zal moeten uitvoeren. Als dat goed gaat en het bedrijf is tevreden over de student in kwestie, dan leidt dat hopelijk ook tot een contract nadat hij afgestudeerd is.”
Patrick Pilat: “Er is uiteraard ook een verschil in het soort beroepen waarin gegradueerden en bachelors na hun studies terechtkomen. Bachelors zul je sneller in leidinggevende beroepen aantreffen: voor elektromechanica een werfleider of een leider van een onderhoudsteam bijvoorbeeld, of een preventieadviseur of kwaliteitscontroleur. Bij graduaten gaat het eerder om uitvoerende technici: een storingstechnicus, een installateur of een technisch operator.”
PXL eXperts: Als we eens even inzoomen op het nieuwe aanbod binnen de PXL-cluster Elektromechanica, dan lijkt dat voor een leek als ondergetekende tegelijkertijd heel breed en heel gespecialiseerd.
Christa Grosemans: “Dat klopt en dat heeft ook wel met de veelzijdigheid van elektromechanica te maken. Het is een heel breed domein waarmee je alle kanten uit kan en dus is er – zeker voor de graduaten – nood aan specialisatie in specifieke technologieën. De bedrijven geven dat ook aan, dus hebben we die specialisaties ingebouwd in de curricula. We hebben letterlijk voor ieder wat wils, op maat, zowel wat de gebruikte technologieën betreft als het niveau waarop je je die eigen wil maken. En bovendien ook nog met een mix van dag- en avondonderwijs, zodat we ook kansen bieden aan zijinstromers die al aan het werk zijn, maar die zich toch nog willen professionaliseren.”
Patrick Pilat: “Inhoudelijk trekken we zowel de kaart van hernieuwbare energie – denk maar aan zonne-energie, warmtepompen of biomassa – als aan de traditionelere verwarmings-, koelings-, luchtbehandelings- en ventilatietechnieken. Voor beide heb je in de wereld van vandaag ook goed opgeleide technici nodig. We leven nog lang niet in een wereld van 100% hernieuwbare energie, dus blijft het nodig om jongeren op te leiden die in die ‘veelkleurige’ technische wereld vlot en competent aan de slag kunnen gaan.”
Twee miljoen communicatiewetenschappers en niemand die een kraan kan repareren.
(Pieter Derks)
PXL eXperts: De integratie van de graduaatsopleidingen binnen de hogescholen betekent een extra niveau erbij in het hoger onderwijs: van gegradueerde over bachelor naar master. Was dat nodig?
Patrick Pilat: “Heel eerlijk: ik denk dat dat broodnodig was. De Nederlander Pieter Derks vat het perfect samen: “We hebben twee miljoen communicatiewetenschappers en niemand die een kraan kan repareren.” Als we als samenleving het werk van de komende generaties willen waarborgen, dan is het belangrijk dat er ook voldoende jongeren een praktische opleiding krijgen in no-nonsense uitvoerend werk. En dat zo’n diploma ook zonder meer gewaardeerd wordt. Niet iedereen hoeft per se een bachelor- én een masterdiploma te behalen.”
Christa Grosemans: “Je kunt uiteraard altijd voortstuderen. Ook als gegradueerde, want die schakelprogramma’s richting bachelor liggen nu al op tafel. Maar dat is inderdaad geen noodzaak op zich, want in een graduaatsopleiding word je op twee jaar klaargestoomd voor een job waarin je onmiddellijk inzetbaar bent en heb je een profiel waar bedrijven om smeken. Voortstuderen moet altijd een persoonlijk overwogen keuze zijn, vanuit interesse en motivatie. Nooit omdat het moet.”
PXL eXperts: Hartelijk dank voor dit interview en veel succes met de nieuwe opleidingen.
Meer info: christa.grosemans@pxl.be / patrick.pilat@pxl.be
Meer info over onze PXL-opleidingen in de cluster Elektromechanica:
Graduaat in de Elektromechanische Systemen
Graduaat in de Hernieuwbare Energiesystemen
Bachelor in de Elektromechanica