1,7K
Hoe kunnen we meer toeristen naar Haspengouw halen rond het thema wijn? Op die vraag zochten onderzoekers van PXL Innovatief Ondernemen in opdracht van de provincie Limburg een antwoord.
En dat antwoord is behoorlijk divers, zo blijkt. Binnen het afgeronde Vinificator-project werkten de PXL-onderzoekers dankzij financiële steun van de provincie Limburg een jaar lang intensief samen met het proefcentrum PCFruit vzw om de marketingopportuniteiten van onze Limburgse wijnbouw in kaart te brengen. Enkele conclusies uit het afgeronde onderzoek:
- Onze wijnhuizen openstellen kan – net als bijvoorbeeld in de Franse Champagnestreek – een boost betekenen voor de Limburgse vrijetijdseconomie. Wijnliefhebbers drinken niet alleen graag wijn, ze willen ook graag zien waar de druiven geteeld worden.
- Er zijn verschillende mogelijke formules denkbaar, gaande van een eenvoudig bezoek aan een wijnhuis tot hoevewinkels, B&B’s of uitgestippelde (wijn)fiets- en wandelroutes, al naargelang het traject waar de wijnteler zich comfortabel bij voelt.
- Een gedeeltelijke omschakeling van hardfruit – veelal appels en peren – naar wijnbouw zorgt voor diversificatie in het productenpalet van fruittelers en verlaagt mogelijk ook de prijsdruk. Wat de ‘vinificatie’ betreft, is het haalbaar om een bedrijf op te richten dat de oogst van de telers opkoopt, de druiven vinificeert en de wijn vermarkt. In een verdere toekomst kan dan gedacht worden aan een eigen wijnlabel en een uitbreiding van het productengamma (bv. ook siroop, appelsap, appelwijn enz.).
- De Limburgse wijnbouwsector groeit steeds meer uit tot een belangrijke niche in onze fruitteelt. Om dit verder uit te bouwen en toeristen aan te trekken, is het belangrijk een eigen verhaal te schrijven vanuit het unieke karakter van de wijnen, geënt op het DNA van de provincie Limburg en haar fruitteelt.
Meer info: nele.bylois@pxl.be