Zes redenen waarom PXL start met een Digital Business School

door Francis Vos
1,6K views
Digital business: IT is meer dan programmeren alleen. De businesskant van IT wordt alsmaar belangrijker. Foto (rechtenvrij): Cerillion.

Dat digitalisering niet meer weg te denken is in onze huidige samenleving, is een open deur intrappen. Maar digitalisering is lang niet altijd diehard IT en programmeren. Ook de businesskant wordt alsmaar belangrijker, getuige de nieuwe Digital Business School die Hogeschool PXL onlangs oprichtte. Francis Vos, departementshoofd PXL-Business, schetst kort zes redenen waarom.

1. Corona als keerpunt: versnelde digitale transformatie

De coronacrisis is een gamechanger, niet alleen op gezondheidsvlak, maar ook maatschappelijk, sociaal-cultureel en uiteraard economisch. Corona heeft onze manier van samenwerken en zakendoen fundamenteel veranderd. Als corona onze bedrijven en kmo’s iets geleerd heeft, dan is het wel dat een doorgedreven digitalisering absoluut noodzakelijk is. De digitale transformatie is door corona vijf keer versneld, dus of je nu wil of niet: digitaal schakelen is de engie optie. Maar dat vraagt wendbare professionals met competenties die goed afgestemd zijn op de concrete digitale noden van onze bedrijven en organisaties. Daarop speelt de Digital Business School in met diverse opleidingen, bootcamps, cases en events.

2. Vinger aan de pols in een continu veranderende wereld

Digitalisering heeft vele gezichten en verandert elke dag. Artificiële intelligentie, cybersecurity, virtual en augmented reality, drones, smart cities, esports, e-learning, internet of things: er bestaat een hele waaier aan domeinen waarin digitalisering ons leven van alledag bepaalt. Met de nieuwe Digital Business School kunnen we binnen die domeinen snel schakelen, continu de vinger aan de pols houden en kruisbestuiving stimuleren.

3. Veel breder dan alleen maar programmeren

IT gaat vandaag de dag veel breder dan hardcore programmeren en technological development. Uiteraard blijven technologische ontwikkeling en technologische profielen belangrijk, maar daarnaast worden ook de businesskant en soft skills alsmaar belangrijker: de vertaling van die technologie naar een concrete, customer-oriented businesscontext.

Opleidingen die daarop inspelen, zijn heel belangrijk. Niet alleen bacheloropleidingen,  maar ook de beroepsgerichte graduaatsopleidingen, waarin werkplekleren minstens een derde van de opleiding uitmaakt. Kortom: niet alleen méér mensen op de markt, maar ook meer gerichte profielen.

4. Mixed teams vragen om ‘business architects’

In gedigitaliseerde bedrijfsomgevingen zie je meer en meer ‘mixed teams’ waarin mensen met verschillende profielen en achtergronden interdisciplinair samenwerken.

In zulke mixed teams heb je bruggenbouwers nodig: mensen die de business vertalen naar en verbinden met technologie. Een soort ‘business architects’ dus die sterke voeling hebben met de technologie en de kunst verstaan om er business mee te genereren.

Vanuit de Digital Business School kunnen we die bruggenbouwers opleiden via de postgraduaten Drones Business Architect, AI Business Architect, Digital Learning Business Architect, Smart Cities Business Architect en Esports Business Architect.

Drones Business Architect: kan zowel technisch als juridisch nieuwe businessmodellen in de dronesector faciliteren;
AI Business Architect: helpt bedrijven om artificiële intelligentie te integreren in hun processen;
Digital Learning Business Architect: introduceert opportuniteiten in e-learning en digitaal leren en tekent daarvoor structuren uit;
Smart City Business Architect: deelt zijn kennis met bedrijven die bezig zijn met duurzame energie, slimme mobiliteit enz.;
Esports Business Architect: leert bedrijven hoe je in de ‘booming business’ van games en esports zaken kan doen.

5. Levenslang digitaal leren

Zoals al uit die opgesomde postgraduaatopleidingen blijkt: leren stopt niet na je eerste diploma. Levenslang digitaal leren is key. De postgraduaatopleidingen van de Digital Business School lopen over het hele jaar, telkens één avond per week. En je kunt ze volledig on campus of online vanop afstand volgen. Perfect aangepast dus aan mensen die studies combineren met werk en een druk privéleven.

6. Meer vrouwen

Tot slot (en niet onbelangrijk): hoe sterker de IT-sector naar de businesskant opschuift en ook soft skills aanspreekt, op hoe meer interesse ze kan rekenen van vrouwelijke profielen. Hopelijk zet die trend zich door, want om digital business vorm te geven, is elk talent – m/v/x – heel erg welkom.

Meer info? francis.vos@pxl.be / digitalbusiness-school.be

Lees ook: Digital Business wordt het nieuwe credo in IT (Fokus Online)

Aanbevolen berichten