Da-da-data. Limburgse bedrijven zijn er zich van bewust dat datagedreven ondernemen de toekomst is. Alleen weten ze niet goed hoe ze eraan moeten beginnen. En hebben ze concrete praktijkvoorbeelden van collega’s nodig. Hogeschool PXL lanceert daartoe een oproep.
Het nieuwe goud
Big data is het nieuwe goud in de bedrijfswereld, dat weten we al even. Verrassend dus dat nauwelijks één op de drie Limburgse bedrijven ermee bezig is, zo bleek al uit eerder onderzoek van het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen in 2020.
92% van de bedrijven is wel degelijk overtuigd van het belang van datagedreven ondernemen. Alleen weten de meeste bedrijven niet goed hoe. Zelfs bedrijven die al met data aan de slag gegaan zijn, hebben veel moeite om er de juiste resultaten uit te halen.
De perfecte aanleiding dus voor Hogeschool PXL om alle bekommernissen rond datagedreven ondernemen in kaart te brengen. Tussen 25 januari en 10 maart werd een nieuwe bevraging afgenomen bij Limburgse bedrijven. Met enkele opvallende resultaten…
Naambekendheid
Verrassende vaststelling: niet de stijgende energieprijzen, niet de oplopende loonkosten of het tekort aan grondstoffen baren onze bedrijven de grootste zorgen, wel het vergroten van hun naambekendheid en aanbod (3,6 op 5) en het boosten van hun cashflow (en dus winstgevendheid) (3,5 op 5). Al ziet het plaatje er met de recente ontwikkelingen in Oekraïne intussen wellicht al iets anders uit.
Andere vaststelling: de bedrijven geven zelf aan dat ze nood hebben aan ‘good practices’. Ze leren het liefst van andere ondernemers en willen concrete voorbeelden zien. Concrete voorbeelden van hoe data (verzamelen, analyseren en inzetten) hun onderneming kan voorthelpen.
Oproep
Om die stap mogelijk te maken, slaan de expertisecentra PXL Innovatief Ondernemen en PXL Smart ICT de handen in elkaar. Ze willen leken en beginners op het vlak van datagedreven ondernemen bewustmaken van de mogelijkheden en laten proeven van een onderbouwde, datagedreven aanpak.
In een eerste fase gaan de onderzoekers actief op zoek naar concrete praktijkgevallen waarbij de kopzorgen van een bedrijf werden opgelost door een aanbieder van datadiensten. Het uiteindelijke doel: een online ‘vitrine’, een inspiratieplatform met laagdrempelige cases rond data en ondernemen, zodat Limburgse ondernemers van elkaar kunnen leren.
Concreet: ben je een aanbieder van datadiensten en heb je een laagdrempelig voorbeeld rond een van de onderstaande uitdagingen (samen relevant voor 95% van de Limburgse bedrijven), meld je dan zeker aan.
Alle criteria van de cases, meer info over dit initiatief en over hoe cases kunnen worden ingediend, is te vinden op www.bedrijfsuitdagingen.be.
Over het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen
Het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen focust op praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening voor kmo’s. Kleine én grote vraagstukken rond professionalisering, digitale transformatie én innovatie van ondernemingen worden door het onderzoeksteam pragmatisch aangepakt.
Over het expertisecentrum PXL Smart ICT
Het expertisecentrum PXL Smart ICT houdt zich bezig met praktijkgericht onderzoek binnen de speerpunten ‘Extended Reality’ en ‘AI en data’, zowel in eigen projecten als in een ondersteunende rol voor andere expertisecentra. Vanuit een sterke band met het departement PXL-Digital is ook de verwevenheid onderwijs-onderzoek verzekerd.
Contact: inge.ectors@pxl.be / +32 486 39 01 99