Is jouw bedrijf of zaak klantgericht? Dé checklist

door Ilse Vos
1,6K views
Hoe groeit jouw zaak of bedrijf uit tot een klantgerichte onderneming? Het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen presenteert dé checklist. Foto: businesscollective.com

Klantgericht denken en handelen, in alles wat je doet en onderneemt je klant centraal stellen: het is geen sinecure. Het expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen weet raad en presenteert een checklist met vragen om na te gaan hoe je nóg klantgerichter kan ondernemen.

  • Voelen de klanten zich echt welkom bij ons?
    • Is onze zaak of ons bedrijf toegankelijk?
    • Voelen de klanten zich steeds hartelijk verwelkomd?
    • Voelen onze klanten zich op hun gemak?
  • Geven we de klanten het gevoel dat wij begrijpen dat ze hulp zoeken?
    • Wordt er oprecht geluisterd naar de klanten?
    • Tonen we betrokkenheid?
    • Staat de klant willen helpen voorop (i.p.v. louter willen verkopen)?
    • Denken we in termen van oplossingen voor de klant?
  • Krijgen klanten echt het gevoel dat wij hen graag willen helpen?
    • Krijgen klanten het gevoel dat wij ons werk graag doen, met passie en liefde voor het vak?
  • Voelen klanten dat ze echt kunnen rekenen op ons?
    • Maken we goede afspraken en creëren we steeds de juiste verwachtingen?
    • Komen we gemaakte afspraken na?
    • Communiceren we voldoende?
    • Boezemen we vertrouwen in bij de klant?
    • Bieden we de nodige ervaring en deskundigheid aan?
    • Zijn we eerlijk en authentiek?
  • Leren we de klant gaandeweg beter kennen?
    • Tonen we oprechte interesse en betrokkenheid, zonder commerciële motieven?
    • Houden we de juiste toon en afstand?
    • Spelen we voldoende in op specifieke behoeften van de klant?
    • Erkennen of verrassen we de klanten op momenten die er voor hen toe doen?

Meer info: inge.ectors@pxl.be

Lees ook:

Klanten vinden en binden

PXL biedt aan: klantgerichtheidstraject op maat van uw kmo

Aanbevolen berichten