Examens anno 2021: een VR-bril op je neus

door Ilona Stouten
1,5K views

Hogeschool PXL organiseert eerste VR-examen van Vlaanderen

Een VR-bril op je neus: op Hogeschool PXL kan dat ook voor een examen. Foto: Pexels

Een schriftelijk of een mondeling examen kenden we al. En sinds corona ook meer en meer een digitaal examen, al dan niet met ‘antispieksoftware’. Hogeschool PXL gaat nog een stapje verder: daar legden de studenten Bouw vandaag een VR-examen af, een mondeling examen met een virtualrealitybril op hun neus.

Virtuele stellingen en ladders

De inhoud van het VR-examen vandaag: werforganisatie en werfveiligheid. PXL-praktijklector Raf Verjans: “Met behulp van een VR-bril wandelen onze laatstejaarsstudenten in dit examen rond op een virtuele werf. Ze verkennen met de bril een 360°-opname van een bestaande werf en moeten die werf mondeling analyseren. Zijn de stellingen en ladders veilig en correct geplaatst? Hoe zit het met het sorteren van het werfafval? Staan de bouwmaterialen, de toestellen en de gereedschappen daar waar ze horen te staan? Het zijn dat soort vragen die de studenten voor een zeer tastbare, virtuele werf moeten oplossen.”

Alles verloopt volgens de geldende coronarichtlijnen. “De studenten komen één per één binnen en we maken afwisselend gebruik van twee lokalen, zodat we telkens een kwartier de tijd hebben om VR-bril, tafel en stoel te ontsmetten voordat de volgende student binnenkomt.”

‘Hands on’-mentaliteit

Chris Leinders, PXL-opleidingshoofd Bouw: “Hoe authentieker onze lessen en onze examenvormen, hoe beter. Drones die werfinspecties uitvoeren, virtual reality en building information modelling (BIM) waarmee je een gebouw in de ontwerpfase nog kan bijsturen voordat het effectief gebouwd wordt, of 3D-scanning van gebouwen: de bouwsector wordt alsmaar digitaler. Logisch dus dat we die digitale tools inbouwen in onze opleiding, want we leveren werfleiders en bouwprofessionals af die onmiddellijk inzetbaar zijn. Die praktische ‘hands on’-mentaliteit wordt door de sector ook erg gesmaakt. Wat helpt, is dat zowat alle bouwcoaches en lectoren in onze opleiding met minstens één been in de bouwsector staan. Praktijkervaring en nieuwe toepassingen in overvloed dus.”

VR-leerfabriek

Niet alleen binnen de PXL-bouwopleiding wordt virtual reality gebruikt; ook andere opleidingen maken er meer en meer gebruik van. Wouter Hustinx, onderzoekshoofd PXL Onderwijsinnovatie: “Samen met het bedrijf Punch Powertrain hebben we een ‘VR-leerfabriek’ opgestart waarmee studenten elektromechanica zich – virtueel, vanop afstand – kunnen voorbereiden op een stage of werkplekleren in een productieomgeving. Maar ook in de lerarenopleiding en binnen de opleiding verpleegkunde is virtual reality handig: VR maakt het mogelijk om klas- of patiëntobservaties uit te voeren, ook als die fysiek niet mogelijk zijn. We hebben de afgelopen jaren via diverse onderzoeksprojecten heel wat expertise opgebouwd over hoe virtual reality en 360°-beelden ons onderwijs kunnen versterken en hoe ze anytime anywhere learning kunnen stimuleren. De komende jaren zullen we daar meer en meer op inzetten.”

Bekijk ook deze TVL-reportage.

Lees ook:

De VR-leerfabriek: virtual reality versterkt werkplekleren

Virtual reality in het onderwijs: een realiteit

Vijf domeinen waarin virtual reality het verschil kan maken

Aanbevolen berichten