PXL BookBox (8): Taalduiken en artisticuleren

door Frank Joosten
3,K views
Taalduiken en artisticuleren: zo heet een nieuwe publicatie waarin de wondere wisselwerking tussen taalontwikkeling en muzische vorming centraal staat.

Een nieuwe publicatie in onze PXL-boekenkast: Taalduiken en artisticuleren. Of hoe muziek en drama kinderen in een meertalige klas helpen om Nederlands te leren.

Titel: Taalduiken en artisticuleren. Ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs in meertalige basisscholen (taalCULTuur).

Auteurs: Karen Reekmans (PXL-Education), Elisabeth Henry (Haute Ecole de la Ville de Liège) en Anne-Lore Baeckeland (Bal Spécial).

Illustratoren: Louise Goffin, Laura Kreemers, Christina Lubon en Luca Tsouloulis (studenten PXL-MAD School of Arts

PXL-expertisecentrum: PXL Onderwijsinnovatie, PXL Music-Research en PXL/UHasselt-MAD-Research

Korte inhoud: Wat maakt op een muzische manier taal leren interessant? En hoe kan je leerlingen in een meertalige klas (taal)gevoeliger maken voor de Nederlandse taal tijdens een workshop muzische vorming? Onderzoekers van Hogeschool PXL, la Haute Ecole de la Ville de Liège en Bal Spécial vzw onderzochten met veel enthousiasme de mogelijkheden van ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs.

Een sterke dosis ondernemingszin, ‘empassie’, flexibiliteit en openheid om te leren van elkaar: dat bleken de ingrediënten voor een geslaagd multidisciplinair participatief onderzoeksproject. Het uitgangspunt was het kader taalCULTuur dat  Hogeschool PXL in 2016 uitwerkte. In de herwerkte versie is er meer aandacht voor een interactieve benadering vertrekkend van de ideeën en de natuurlijke leerstijl van de kinderen.

Studenten van PXL-Education, PXL-Music en PXL-MAD School of Arts vertaalden  de theoretische inzichten in zeven inspirerende workshops, waarin beeld, muziek, drama, dans en beweging elkaar versterken. Met veel ‘goesting’ stimuleerden ze meertalige kinderen om samen een lied te schrijven, een pop te ontwerpen of een idee te verbeelden in drama en beweging. Hun enthousiaste inzet en sterke inbreng, elk vanuit hun kracht, was meteen ook een excellent voorbeeld van teamteaching.

De zeven workshops werden met de financiële steun van de Nederlandse Taalunie gebundeld in dit inspirerende boek. De mooie illustraties en grafische vormgeving zijn het werk van vier beloftevolle PXL-MAD-studenten.

Jaar van uitgave: 2020

Uitgever: Nederlandse Taalunie

Pagina’s: 164

ISBN: 978 9082689792

Contact: karen.reekmans@pxl.be

Bestellen: kan via karen.reekmans@pxl.be

Dit boek wordt voorgesteld op 24 september 2020 om 18.00 u. in La Haute Ecole de la Ville de Liège. Inschrijven kan via het online inschrijvingsformulier.

Op woensdag 28 oktober 2020 van 14.00 tot 15.00 u. organiseren de auteurs een webinar over ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs. Na afloop kun je een gratis exemplaar van het boek aanvragen. Inschrijven kan via www.pxleducationnavormingen.be of via het online inschrijvingsformulier.

Lees ook:

Talig aan de slag met muzische impulsen: 3 tips

PXL BookBox (3): Vertaalde verbeelding

“Geef les met heel je lichaam, niet alleen met je hoofd”

Hayya! 6 tips om anderstalige kinderen te stimuleren om Nederlands te leren

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands met beelden en muziek

Aanbevolen berichten