Leren doen we vandaag de dag flexibel en op maat, levenslang en gebruikmakend van alle technologische mogelijkheden die de 21e eeuw te bieden heeft. Educatieve technologie is alomtegenwoordig, ook bij Hogeschool PXL. Van VR-tool over portfolio-app tot serious game: 12 PXL-voorbeelden van #edtech.
Voor Hogeschool PXL en het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie in het bijzonder is educatieve technologie – #edtech – al jaren hét speerpunt, zowel in het onderwijs als in praktijkgericht onderzoek. Voor de SETT-beurs in Gent eind oktober 2019 ontwikkelde onze hogeschool een ‘innovation wall’ met een overzicht van alle recente resultaten in het domein van educatieve technologie. Scan de QR-code van een project op de ‘innovation wall’-pagina en je krijgt gericht de info die je wil.
Een beknopt overzicht van de 12 PXL-edtech-projecten:
Vraag | Doelgroep | Keywords | Lees ook @ PXL eXperts |
Hoe kan een virtual reality-tool de efficiëntie bij werkplekleren verhogen? | hoger onderwijs en bedrijven | virtual reality / werkplekleren / Vivista | |
Hoe kan STEM attractief, contextrijk en leerrijk vorm krijgen in het onderwijs? | kleuter-, lager en secundair onderwijs | STEM & coding / Projects Passion Playful Peers / Hands-on Minds-on Learning / LEGO Education Innovation Studio | Interview Jochen Didden & Els Knaepen |
Hoe kan STEAM leerlingen langdurig inspireren om aan de slag te gaan met muziek en ICT? | lager en secundair onderwijs | coderen / beats / autonomie | |
Hoe kan een smart tool de intensiteit van voetbaltrainingen optimaliseren? | sportclubs | voetbal / coaching / trainingsbelasting | Interview Bart Gilis |
Hoe kan een portfolio-app de leesontwikkeling van leerlingen stimuleren en zichtbaar maken? | lager onderwijs | leesplezier / portfolio / Seesaw / Tablio | Tablio (p. 87-99 in de Nederlandstalige versie) |
Hoe kan een serious game kinderen op een belevingsvolle manier voorbereiden op een heelkundige ingreep in het ziekenhuis? | ziekenhuizen, kleuter- en lager onderwijs | angstreductie / serious game / preoperatieve voorbereiding / HospiAvontuur | HospiAvontuur |
Hoe kan educatieve technologie bso-leerlingen meer ‘goesting’ geven voor actualiteit? | secundair onderwijs | tablets / Instagram / Flipgrid / Tablio | SuperScript: Axelle Bollen |
Hoe kan een app het welbevinden van leerlingen systematisch meten en opvolgen? | secundair onderwijs | welbevinden / leerlingenbegeleiding / Appwel | |
Hoe kan een virtual reality-tool lesobservaties in de lerarenopleiding transformeren? | hoger onderwijs | virtual reality / 360°-video’s / Vivista | Virtual reality in het onderwijs |
Hoe kunnen we mobiele devices succesvol inzetten in het onderwijs? | lager en secundair onderwijs | 21 principes / app met goede voorbeelden / DEIMP | |
Hoe kan een medewerker in de zorgsector levenslang leren, op eigen maat? | zorgsector | adaptieve leeromgeving | |
Hoe kan een aangepast digitaal portfolio de leergroei van kleuters zichtbaar maken? | kleuteronderwijs | leergebieden / tablet & app / ouder-schoolcontacten |
Contact: wouter.hustinx@pxl.be / +32 11 77 56 08 / www.innovationwall.be